Karl Popper: de paradox van de tolerantie?

Dit staat in ons godsdienst/levensbeschouwing boek: "Wanneer je onbeperkt verdraagzaam bent, dus ook tegen onverdraagzamen, wanneer je niet bereid bent om een verdraagzame samenleving te verdedigen tegen de onverdraagzamen, dan zullen de verdraagzamen vernietigd worden en met hen de verdraagzaamheid."

Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Simpel:

Jij zegt: alle culturen zijn gelijkwaardig, dus moeten er geen grenzen gesteld worden aan het uiten van je cultuur.

De smurf zegt: iedereen die geen smurf is, moet smurf worden of sterven. Dat is mijn cultuur.

Jij zegt: als dat je cultuur is, mag jij daarnaar handelen, en mag ik je geen strobreed in de weg leggen.

De smurf zegt: cool.

Dan zet de smurf een smurf op je keel en zegt dat je nu onmiddelijk smurf moet worden. Doe je dat niet, dan smurft hij je keel door.

Resultaat: er blijven alleen (oorspronkelijke of nieuwgesmurfte) smurfen over, en jij en iedereen die net zo verdraagzaam is als jij, is dood. En de smurfen die overblijven, vinden nog steeds dat niemand niet-smurf mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Leuk gevonden, en een goed voorbeeld. En je was me nog voor ook! +1 dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig antwoord! Daar kan geen smurf wat van zeggen! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik ben blij dat jullie het leuk vinden! Maar de eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik het wel erg simplistisch heb gehouden. Cryo's opmerking dat het niet alleen om uitroeien hoeft te gaan, is eigenlijk een belangrijk detail.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het meest smurfe antwoord dat ik vandaag gesmurfd heb. Een smurfje dus voor dit verhaal.

Andere antwoorden (6)

Ga voor het gemak uit van twee volkeren. Het ene volk is verdraagzaam tegenover alles en iedereen. Het andere is onverdraagzaam, en wil het eerste volk uitroeien.

Het verdraagzame volk is verdraagzaam. Dit volk verdraagt de bedoelingen van het andere volk.

Het onverdraagzame volk zal dus niet gehinderd worden in het langzaamaan uitroeien van het verdraagzame volk. (Het maakt hierbij overigens niet uit of het letterlijk om uitroeien (afslachten) gaat, of om het geleidelijk aan via indoctrinatie overhalen van mensen om ook onverdraagzaam te worden.)

Op die manier zal uiteindelijk niets overblijven van het verdraagzame volk. Alleen het onverdraagzame volk zal overblijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om dit te voorkomen, zal het verdraagzame volk zich moeten verdedigen tegen het onverdraagzame volk.

Dat verdedigen betekent echter, dat het verdraagzame volk NIET meer zo verdraagzaam is. Immers, door jezelf te verdedigen, geef je aan dat je bepaald gedrag NIET verdraagt.

De conclusie is dus: om verdraagzaam te zijn, ontkom je er niet aan bepaald gedrag juist *niet* te verdragen.

Dit laatste is een paradox.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je altijd alles maar goed vind, wat er ook gebeurt en wat iemand ook vind en zegt,
en je accepteert dus ook iedereen die andere meningen en mensen niet accepteren, dan doe je daar dus niets tegen.
Dan zullen zij die wel willen vechten voor hun standpunten dus altijd winnen, tegen diegenen die er niet voor willen opkomen.
Het recht van de sterkste zeg maar. Degene met de grootste mond die wint.
Dan verliezen de verdraagzamen, de ultieme pacifisten, want die doen niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord- en taal gebruik is complex. ik vereenvoudig de taal:

Mensen en hun samenleving die alles toelaten zullen worden vernietigd als ze zichzelf niet verdedigen tegen mensen die onverdraagzaam zijn (intolerant).

Het eerste deel van de zin "Wanneer je alles toelaat, dus ook van mensen die dit niet doen" heb ik weggelaten omdat dit dubbelop is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze paradox is uit de jaren 80 bekend als het "cultuurrelativisme". Vrij uitgebreid beschreven door Ton Lemaire in zijn boek "De waarde van culturen". Het is nog steeds actueel. In het kort komt het er op neer dat een demokratie aan zichzelf ten onder kan gaan indien mensen die de demokratie af willen schaffen via demokratische middelen aan de macht komen. Populairder gesteld: het kind met het badwater weggooien of ook wel je in je eigen voet schieten.
De paradox van Popper zegt dus dat je zelf onverdraagzaam zijn moet om je verdraagzaamheid te verdedigen. Dat is dus principieel tegenstrijdig derhalve een paradox.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Fijn kort verwoord, en toch duidelijk. +1.
het is weliswaar een paradox, maar wel een waarheid als een koe.
dat is waarom we een knakker als Wilders geen enkele kans moeten geven. ik ga nu nog niet zo ver om te beweren, dat die de democratie zal afschaffen of inperken, maar ik wil hem daar ook niet de kans voor geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dit mijn dilemma van elke dag:
=> ik ben het eens met Iran, die zegt dat Iran vrij is om kernproeven te doen, ze zijn nog zo aardig om te zeggen voor de opwekking van elektriciteit, terwijl er elders overal kernwapens liggen.
=> Ik ben het eens met de Palestijnen inzake hun eigen staat, maar ik begrijp ook dat de Israëliërs om hun eigen veiligheid denken, Ik begrijp ook dat Jeruzalem een breekpunt is.
=> Ik vind dat Arabische burgers van Nederland volledig gelijkwaardig zijn aan Nederlandse burgers. Ik zie ook wel, dat er relatief veel rot-jochies van een bepaalde oorsprong rondlopen.
=> Ik ben ervoor dat iedereen vrij is om zich te kleden zoals ze dat willen, maar toch loop ik een stukje om al;s is een boerka zie aankomen.