Ik kan natuurlijk ingaan op de definitie van twijfelen en van intelligentie, maar om het luchtiger te houden: als niemand had getwijfeld aan de stelling dat de aarde plat zou zijn, dan zouden we dat nu nog steeds denken. Met andere worden, twijfelen (meer in de betekenis van sceptisch zijn) leidt tot andere, soms betere inzichten. Je kunt natuurlijk ook aan veel te veel zaken twijfelen, en dan betwijfel ik of het duidt op intelligentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder enige intelligentie kan je niet denken dus ook niet twijfelen. Als de vraag zou zijn 'hoge intelligentie' zou dit kloppen, maar dat wordt zoals ik het lees niet gevraagd. Mijn kippen bijvoorbeeld zie ik elke dag twijfelen of ze het aandurven om dichterbij te komen voor het lekkere eten, of dat ze toch voor de veilige afstand kiezen (beetje wild ras, voordat hier weer discussie over komt)

Andere antwoorden (4)

Wel van enige intelligentie, er wordt nagedacht over het wel of niet. Echter de intelligentie hoeft niet hoog te zijn, in het dierenrijk zie je het ook veelvuldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,want iemand die ergens aan twijfelt,wil eerst een vraagstuk bestuderen,kritisch bekijken en álle mogelijkheden en/of oorzaken gerelateerd aan het betreffende onderwerp waaraan getwijfeld wordt,onderzoeken en dán pas met een verklaring komen.

Iemand die klakkeloos alles maar accepteert zónder er vragen bij te stellen,denkt niet na,redeneert dus niet volgens een logisch patroon (is dus niet objectief) en gaat alléén maar op de eerste indrukken af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je zo algemeen niet zeggen, dat ligt aan de oorzaak van het twijfelen. Als je meerdere mogelijkheden overweegt kan dat intelligent zijn (maar dan hoeft het nog niet per se twijfelen te zijn).
Als je twijfelt omdat je niet in staat bent knopen door te hakken en zeker als je over alles twijfelt, is het meer een sta-in-de-weg en is het intelligenter om te leren hoe je kunt beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wanneer je twijfelt. Als je twijfelt omdat je veel opties voor ogen hebt, dan zou je kunnen zeggen dat het gerelateerd is aan intelligentie. En dan meer het bedenken van opties dan de opties die voor de hand liggend zijn.

Als je twijfelt aan je eigen kunnen, is het een gebrek aan zelfvertrouwen. Áls je twijfelt om een (van de opties te kiezen) kan je zeggen dat je niet besluitvaardig genoeg bent.

Twijfelen kan dus goed zijn, omdat je dan dingen tegen elkaar afweegt (en er dus over nadenkt), maar het kan je dus ook tegenwerken. Als je wel overwogen een besluit maakt - ook al is het misschien een verkeerde keuze - kan je dus zeggen dat het een vorm van intelligentie is.