Hoe gebruik ik minder woorden?

GV-ers hebben wellicht al gemerkt: Rota gebruikt erg veel woorden.

Vaak te veel. Mijn emails worden niet gelezen, omdat ze te lang zijn.

Maar als ik korter ben, kan ik niet alle informatie geven die nodig is. Dan gaat het mis, omdat de lezers maar een deel van de informatie hebben. Schrijf ik daarentegen alles op, dan gaat het ook mis, omdat men het dan niet meer leest.

Dus: hoe weet ik nu, wanneer ik de juiste hoeveelheid details heb weergegeven, en niet te veel informatie geef? Kan ik dat op een of andere manier oefenen?

Of moet ik blijven doen wat ik nu maar doe, namelijk zeggen: jongens, deze veelheid van woorden is nu eenmaal een eigenschap van Rota. Wen er maar aan. Een ander heeft weer een ander minpuntje, dit is het mijne.

Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik ben halverwege je geratel afgehaakt, maar ik zal proberen je vraag te beantwoorden:)

Maak kernzinnen van wat je wilt zeggen (of trefwoorden) en onderbouw die dan. Hoe korter de onderbouwing, hoe krachtiger. Geef alleen essentiele informatie en gebruik korte zinnen.

Althans, als het enigszins formeel is. Bij een informele brief moet je jezelf blijven en gewoon typen zoals je praat. Als de ander het dan leest kan hij of zij bij wijze van spreken je stem horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik herken het wel. Ik ben ook redelijk uitgebreid en geef vaak voorbeelden bij wat ik bedoel of leg iets twee of drie keer uit in andere bewoordingen.
Mijn vriend (ik ken hem nu anderhalf jaar) wordt hier helemaal gek van. Hij zegt na de eerste keer al begrepen te hebben wat ik bedoelde. Maar in de loop van het gesprek blijkt dat dan niet waar te zijn. Hij had het toch anders opgevat...
Ik denk dat jij misschien net zo'n ervaringen in je leven hebt (gehad) en daardoor zeker in geschreven teksten, het zekere voor het onzekere neemt en ervoor wilt zorgen dat je lezer alles begrijpt.
Bedenk maar zo: iemand die echt geïnteresseerd is in wat je bedoelt zal heel de tekst lezen. Ieder ander is misschien voor jou wat minder interessant.

Zo, ik ben al die woorden ook weer kwijt... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf wie je bent, maar beperk je tot de kern van de benodigde informatie. Geef je toehoorder mogelijkheden tot doorvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijven is schrappen, zei Bomans al.

Als ik in de toelichting van jouw vraag zou gaan schrappen zonder de essentie geweld aan te doen, zou ik ongeveer hierop uitkomen:

"Als ik schrijf gebruik ik erg veel woorden. Ik wil niet te beknopt schrijven, omdat ik bang ben dat ik dan te weinig informatie geef. Maar als ik mijn emails te lang maak, haken mijn lezers af. Hoe vind ik daar een gulden middenweg in? Hoe weet je wanneer je de juiste hoeveelheid informatie hebt gegeven, niet te veel en niet te weinig? Kan ik dat oefenen? Of moet ik accepteren dat ik nu eenmaal lang van stof ben?"

Van 138 naar 79 woorden. Heb ik informatie verwijderd die had moeten blijven staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"niet te veel en niet te weinig" is overbodig. "erg veel" is dubbelop en voegt niets toe.
"Hoe vind ik daar een gulden middenweg in?" is hetzelfde als de vraag erna en dus overbodig. Eigenlijk kun je net zo veel schrappen totdat alleen zijn hoofdvraag overblijft. Van 138 naar 0 woorden. Zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guido +1
Schrijf zoveel je kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb (vaak) hetzelfde probleem, en ik denk dat het komt om (vaak) dezelfde reden. Als je mij even toestaat mezelf op jou te projecteren; ik denk dat je voornamelijk op zoek bent naar een manier om zo ondubbelzinnig mogelijk te antwoorden zodat direct en zonder twijfel duidelijk is wat het punt is dat je probeert te maken.

Gevolgen hiervan zijn dat je bijvoorbeeld vaak een tijdje zit te tobben naar welk woord het beste weergeeft wat je poogt te zeggen, zonder dat iemand die dit leest hier een extra of andere betekenis aan kan hangen (zoals ik bijvoorbeeld weiger om het woord "schepping" te gebruiken voor de wereld of het universum vanwegen de achterliggende implicatie).

Zelf heb ik er geen moeite mee om langere antwoorden te lezen zolang deze coherent blijven, en dat is bij die van jou over het algemeen (ik zal geen absolute statement maken, ik heb niet uitgezocht of je hier ooit in een dronken bui hebt zitten antwoorden) het geval. Sterker nog, mijn voorkeur gaat naar een duidelijk, ondubbelzinnig antwoord dat tevens goed onderbouwd is. Kortere antwoorden laten namelijk vaak nog wat open voor interpretatie, of laten de lezer met nieuwe vragen die misschien direct beantwoord waren als de antwoorder iets meer tijd, moeite, en woorden in zijn antwoord had gestoken.

Afijn, ik hoop dat je hier wat mee kunt. Ik heb dit antwoord zo kort mogelijk gehouden zodat het coherent en overzichtelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwijg over dat waar niets over te zeggen valt... Net als XiniX doet dus...

Maar ik hou er wel van, jij neemt het serieus, en daar hou ik van... Het vuur van je... Ook al is XiniX vaak het mikpunt, dat maakt niet uit...

Dus ga gewoon door en laat je niet van de (eigen)wijs afbrengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zoveel zelfmedelijden, niet zoveel puntjes, maar sluit me verder bij de inhoud aan.
+1
In plaats van minder woorden, kun je ook kiezen voor een overzichtelijke opbouw van de mail.

Kernpunten
Begin je mail met de kernpunten waarover het gaat. Daarna geef je pas verdere uitleg. Het is niet erg om daarbij meer woorden te gebruiken.

Witregels
Onderbreek je tekst met witregels (alinea's); dat leest een stuk prettiger dan een lang stuk tekst.

Kopjes
Maak kopjes boven de verschillende nieuwe onderwerpen die je aansnijdt. Dan kan de ontvanger in een oogopslag zien waar het om gaat.

Leer jezelf kennen
En tenslotte is het goed om voor jezelf na te gaan waarom je zoveel tekst nodig hebt. Twijfel je eraan of anderen je wel zullen begrijpen? Probeer je jezelf te verdedigenen voor wat je schrijft? Als je jezelf en je manier van schrijven leert kennen, is het gemakkelijker daar iets in te veranderen (als je dat nog wilt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opbouw van een antwoord:
Krijg ze eerst op het puntje van de stoel.
Geef dan het antwoord waar ze om vragen.
Voeg iets van je zelf toe.
Maar geef niet ongevraagd een hele ruitel van je eigen zienswijze er achteraan of het moet een hele goeie wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierboven zijn al heel veel goeie tips gegeven.

Achteraf schrappen kan helpen. Probeer overbodige dingen weg te laten. Ik vraag het soms aan mijn vriend als het om een belangrijke tekst gaat.

Mijn tip:
inleiding, uitwijden, slotzin
-----------------------------------------------------
Maak een inleiding, waarin je het alleen het aller- allerbelangrijkste zet. Datgene wat iemand persee moet lezen.
Geef daarna extra toelichting in alinea's met kopjes(!) erboven.
Eindig met korte hoofd-slotvraag of hoofdconclusie.

Via de inleiding kan iemand bepalen of hij meer details wil lezen. En de laatste alinea wordt meestal even snel gescand (denk ik tenminste)

Bedenk dat alleen het laatste blijft hangen.

Jezelf blijven of aanpassen?
------------------------------------------------
Dat zou je per tekst kunnen kiezen. Met behulp van de vraag wie en wat wil je bereiken. Wil je dat het echt gelezen wordt, dat je boodschap overkomt of wil je lekker van je afschrijven. Dat kan per keer verschillen.

Succes!!