Heeft er iemand ervaring met Slaapverlamming

Ik heb het bijna dagelijks en het is echt verschrikkelijk eng. Heeft er iemand ervaring met dit syndroom en kan je er wat informatie over geven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek ook eens in het zoekveld van deze website, er zijn al heel veel vragen gesteld over slaapverlamming. Je bent in goed gezelschap: heel veel mensen hebben het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop voor je dat je er niet ook nog slaaphallucinaties bij hebt

Antwoorden (9)

Om antwoord te geven of ik er ervaring mee heb: ja, dat heb ik. Het is inderdaad verschrikkelijk!

Ik word dan wakker doordat er in mijn been word geknepen of, wat ik de laatste keer had; dat er op mijn hoofd gekrabt werd.

Dan wil ik opstaan en schreeuwen, maar dat lukt dan niet! Het enigste wat ik kan produceren is het geluid van zwaar ademen. Dit duurt al met al (voor mijn gevoel?) 20 sec. En daarna kan ik weer bewegen, en dan denk ik dat ik dus ook écht ben aangeraakt, wat niet erg bevorderend is voor de rest van mijn nachtrust...

De informatie die ik tegen ben gekomen: s'avonds gaat je lichaam een soort van op "slot", waardoor pulsen van de hersenen niet doorgegeven kunnen worden, en je dus verlamt bent. Maar je bent wél bij bewustzijn!
Maar hoe het kan dat ik dan voel dat iets mij aanraakt e.d.? Ik zou het niet weten...

Hopelijk genoeg geinformeerd, alvast excuses voor grammaticale/ taal fouten.

Gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen is 'verlamd' in zijn slaap, anders zou je je dromen gaan doen.
Of, bedoel je dat je dan wakker wordt en dán verlamd bent? Dat had ik eebs. Ik droomde dat t pkafond naar beneden kwam, vluchtte mn bed uit, viel, schrok wakker en kon toen niet meer bewegen, terwijl ik voor mijn gevoel toen weer bij volle bewustzijn was en wist dat ik gedroomd had. Ik kon niet okstaan of bewegen of roepen. De volgende dag wist ik t niet meer, totdat ik zag dat ik n blauwe plek op mn kin had. In mijn val die nacht was ik met mn kin op de leuning vd bank geklapt. Door dit 'teken' wist ik weer wat er gebeurd was en van de verlamming.
Is dit wat je bedoeld, heb jij dit vaak?
Eng!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier helaas ook ervaring mee , ik wordt ergens wakker van en kan me benen , armen niet bewegen , het is heel eng . Ik heb net op wikkipedia gelezen dat er nog niet veel onderzoek naar gedaan is maar ze zijn er wel mee bezig. Ik weet niet of het gevaarlijk is maar ik denk het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaapverlamming wordt in de medische wereld ook wel slaapparalyse genoemd en het is een parasomnie.

Iedereen heeft er 's nachts last van.
Het is namelijk een normale lichaamsfunctie omdat je hersenen motorische activiteit voorkomen. Zo wordt er voorkomen dat je de handelingen die je in je droom uitvoert, dat je deze in het echt ook gaat uitvoeren en dat jezelf niet bezeert als je in de REM-slaap komt. Het wordt alleen een probleem als je je ervan bewust bent dat je je niet kunt bewegen.

Iedereen ervaart een slaapverlamming anders, maar sommige symptomen zijn identiek:

Duurt 1 tot 5 minuten, soms langer.
Je niet kunnen bewegen, ledematen voelen zwaar
Geluiden horen die er niet zijn
Levendige hallucinaties ervaren
Een druk op je borst voelen alsof er iemand op je borst zit
Angstig gevoel
Zweverig gevoel, alsof je uit je lichaam zweeft

Het is niet precies bekend wat de oorzaak is van slaapverlamming, maar de theorie luidt dat deze veiligheidsmaatregel in de hersenen is ingebouwd. Om zo te voorkomen dat mensen naar hun dromen gaan handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt. Wanneer je gaat slapen gaat een bepaald deel van je hersenen anders denken. Wanneer je slaapt worden lichamelijke acties voor een deel op stop gezet. Wanneer jij dit merkt en er niks aan kan doen, of terwijl.. Je bent nog verlamd, dan heeft dit te maken met het verwerkingsproces van je hersenen. een soort seinstooring kan je het wel noemen. Het is normaal dat wanneer je wakker moet worden/uitgerust bent een signaal stuurt naar je hersenen. Dit behoord in 0,4sec te gaan. Als dit langer duurd is er of een sein stooring of een verwerkingsstooring. Beide gevallen is hoogstwaarschijnlijk niet ernstig, omdat het nog niet bewezen is dat er iemand blijvend letsel aan over heeft gehouden. Maar paniekaanvallen, wat het gevolg is, is wel vervelend. Relativeren en even rustig wakker worden werkt het best. Anders hulp van arts inschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaapverlamming is de 'normale' situatie van je lichaam als je slaapt / droomt. Zou je dat niet hebben, dan zou je in je droom alle bewegingen maken die je droomt, met alle gevolgen van dien.

Maar inderdaad komt het - vrij vaak zelfs, want het menselijk lichaam is niet altijd een perfect lopende machine, al is-ie nog zo vernuftig - voor dat mensen al ''wakker '' zijn (althans hun hoofd) terwijl hun lichaam nog in verlamde toestand is. Dat kan enkele seconden tot minuten aanhouden, en gaat gepaard met allerlei lichamelijke sensaties en een groot gevoel van machteloosheid. Omdat je op de grens zit van wagen en slapen is het 'droomsysteem' vaak ook nog niet helemaal uitgeschakeld, en gaat het proces van 'integreren in je droom wat je om je heen 'waarneemt' gewoon door.

Dit gevoel is al heel lang geleden voor het eerst beschreven en vermoedelijk van alle tijden. Er zijn dan ook allerlei fantastische 'verklaringen' voor gegeven. Vroeger hadden mensen dan vaa het idee bezocht te zijn door demonen of incubi, tegenwoordig zijn bezoeken door aliens en andere bovennatuurlijke wezens er populair. Maar het blijft een spelletje van je hoofd door een effect van je lichaam.

'Normale' zaken om waar te nemen in die fase/situatie zijn het gevoel van een zwaar gewicht op de borst, dat ledematen worden aangeraakt en zelfs dat je bekeken wordt, of er personen in de kamer zijn. Het an altijd optreden, maar met name na een nachtmerrie (waarin men in een nare droom bewust of onbewust vrij plotseling wakker wordt) komt het makkelijk voor, hetgeen de ervaring vaak des te beangstigender maakt.

Met name de schilder John Henri Fuseli heeft onder de titel 'nachtmerrie' enkele prachtige schilderijen gemaakt die vrij goed weergeven hoe een dergelijke fase kan aanvoele - naar de mythologie van zijn tijd dan. Een hedendaagse schilder zou eerder een onderzoekende alien weergeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf een tijd (jaren) last van gehad (ca. een keer in de week) totdat me opviel dat ik het vooral had na het eten van iets met E621 erin. Sindsdien nooit geen last meer van gehad. Misschien helpt het bij jou ook, ik zou het gewoon proberen.

E621 is een smaakversterker en wordt ook gebruikt onder de naam Ve Tsin, mononatriumglutamaat, etc. En jammer genoeg zit het in heel veel lekkere dingen; chips e.d. het wordt ook vaak door chinese restaurants gebruikt (Er bestaat ook een chinees restaurant syndroom, dat ook door E621 wordt veroorzaakt, misschien is er wel een link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb ook ervaring met slaapverlamming.
Ik was een jaar of 16 en ging slapen even na 2300 in mijn ouderlijk huis.
Ik sliep naar mijn idee nog niet want zag mijn kamer nog zoals hij precies was en keek nog naar de wekker toen er ineens een bruinachtig, kaal, mannelijk eng wezen op mij zat.
Hij was een soort van bezig adem uit mijn mond te nemen en ik kon mij niet veroeren en kreeg geen geluid uit mijn keel terwijl ik mijn moeder keihard probeerde te roepen.
Ik zag mijn kamer al die tijd zoals hij was en op een gegeven moment kreeg ik mijn stem een klein beetje terug en was het enge geval weg. Het was inmidels een paar minuten na elven zag ik.
Ik ben toen naar mijn idee pas gaan slapen na enige tijd wakker te hebben gelegen, na dit enge voorval wat slaapverlamming wordt genoemd.
Deze tja, droom is mij altijd bij gebleven en heb pas later eens gelezen dat dit heel vaak voorkomt.
Toch blijf ik het gek vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het nu sinds een maand. Dat ik snachts wakker wordt maar mijn lichaam niet kan bewegen. Ik zou ook mijn vriendin haar naam willen zeggen maar dat gaat niet. De keren wanneer ik echt schrik had is wanneer ik niet goed met mijn hoofd op mijn kussen lag zodat ik moeilijk kon ademen. dan geraak ik in paniek maar de laatste tijd probeer ik er mee om te gaan. Het blijft wel een rare ervaring want het is iets wat ik nog niet lang heb en uit het niets hebben gekregen.