Hoe vind iemand zijn passie ?

Hoe vind iemand zijn passie bvb op professioneel vlak ? Het is logisch dat wat je graag doet, beter doet en beter ''volhoud'' wat dan uiteindelijk tot betere resultaten lijd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoef je een echte passie niet te zoeken, die is namelijk onvermijdelijk, een passie dringt zich aan je op, kom je niet onder uit.., zo geboeid ben je er door!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wilde ik ook gaan typen loeki!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vele dingen uit brobeert, denk ik... Is er iets wat je eigenlijk wel leuk vond, maar ben je het vergeten? Probeer nog eens uit! Wie weet...

Het beste antwoord

Uiteindelijk gewoon door toeval. Door te doen wat je leuk vindt, en daar steeds beter in te worden. Maar lang niet iedereen vindt zijn of zelfs een passie, en andere mensen hebben weer meerdere dingen waar ze zich helemaal op kunnen storten. Weer anderen wisselen om de haverklap van passie, omdat dingen ze niet heel erg lang kunnen boeien. Die gaan ergens helemaal in op, om vervolgens een poos later weer in iets heel anders te duiken.

Of je je / een passie vindt is dus niet alleen afhankelijk van of je daar de tijd, ruimte, mogelijkheid, geluk en kans voor hebt, maar ook van je persoonlijkheid. Kun je helemaal opgaan in iets dat nieuw voor je is, of hou je je liever bij zekerheden waar je je ook niet rottig bij voelt.

Een echte passie hebben en najagen, betekent vaak ook offers brengen en af en toe in het diepe springen ; dat is niet iedereen gegeven. Als het je overkomt is het geweldig en moet je er zeker voor gaan en van genieten. Als het je niet overkomt, zou je kunnen kijkne of je wel voldoende openstat voor nieuwe dingen en nieuwe prikkels, risico's durft te nemen of moeilijke keuzes durft te maken. Dat hoort er namelijk allemaal wel een beetje bij.

Je kunt soms van je passie je werk maken, maar heel wat passies gaan ook voorbij op het moment dat het werk wordt. Veel mensen vinden hun passie(s) dan ook niet zozeer in hun beroep, maar in hun vrije tijd of hun privesfeer. En daar is ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het grootste deel mee eens. Maar ik denk dat iedereen wel zijn passie kan vinden of beleven. Natuurlijk enkel degenen die ervoor open staan. Verder denk ik dan ook dat als je opvallend veel en graag ergens mee bezig bent dat dit EEN passie is ...

Andere antwoorden (3)

Zoals je wellicht al weet heeft het woord *passie* meerdere betekenissen.
De passie in jouw vraag vertaal ik als *hartstocht*.

In deze hartstocht is het antwoord ingebed. Voel waar je hart 'blij' van wordt, waar je hart ahw om schreeuwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Passie krijg je door ergens gevoelens in te hebben. Je kan passie zelfs afdwingen als je het op een gevoelsmatig aanpakt. Persoonlijk vind ik passie een fout woord maar daarvoor moet je snappen dat ik zaken anders zie. Passie zie ik als bijproduct van je gevoelens. Dus passie krijg je niet door actief met passie bezig te zijn maar juist wanneer je andere zaken/doelen volgt. Deze menselijke drang/gevoel om net iets verder te gaan is echt menselijk en kan gecreëerd worden als men gevoelsmatig ontwikkelt is en weinig negatieven gevoelens ervaart die buiten een gecontroleerde omgeving valt. Het verschil is dat je negatief gevoel kan ervaren zonder dat iemand je erbij kan helpen.
Negatieven gevoelens in een situatie waarin je steun en back up hebt zal je dus minder mee zitten en kan juist door de passie om ze op te lossen ook vaak simpel opgelost worden. Maar als je zelfstandig negativiteit ervaart en/of je gevoelens niet ontwikkelt hebt zal je nooit echte passie krijgen ergens voor.

Mensen zijn groeps dieren dus we hebben mekaar nodig om mekaar een stapje verder te tillen.

Ik praat hier ook niet over passie van korte tijd maar juist langdurig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te ontdekken; ervaringen opdoen in het leven.