Kunnen je hersenen ook te vol zitten met informatie?

Je leert heel veel, van school, werk, andere mensen enz. kunnen je hersenen ook te vol met informatie zitten dat alles wat je leert, niet word onthouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersencapaciteit is vele malen groter dan dat gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet teveel nadenken met je hoofd, je hart (intuïtie) kan een sneller ritme aan ;-) Bij deze een + voor jouw vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, moet gelijk aan mijn zoon denken die aan het eind van vorig schooljaar zei: Ik denk dat mijn hersenen nu wel vol zitten en er niets meer bij kan...
Onzin natuurlijk als je kijkt naar wat oudere mensen allemaal meer weten dan hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan wel en dan ontploft je hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amaai jij geeft wel rare hulp hoor, jouw hoofd is blijkbaar al gecrasht ;-)

Het beste antwoord

Nee dat kan eigenlijk niet, omdat net zoals met de harde schijf van je computer of een kopje koffie "te vol" niet kan. Maar vol kan wel, en dat kan betekenen dat er niets meer bij kan, en dat hoe hard je ook studeert, je de informatie niet meer in je opneemt.

Mensen die heel druk zijn met allerlei zaken, en ook nog zorgen hebben over van alles, kunnen last krijgen van een vol hoofd, en dat kan zelfs lichamelijke klachten veroorzaken.

Maar in de praktijk valt dat allemaal reuze mee. Je lichaam, en dus ook je hersenen zitten slim in elkaar. Als je slaapt wordt de hele boel in je hoofd een beetje opgeschoond, en netjes op een rijtje gezet. Alle indrukken van de vorige dag worden, zonder dat je er erg in hebt, geschift op volgorde van belangrijkheid. Wat je niet hoeft te onthouden wordt gewist, en wat een beetje belangrijk is wordt op een speciaal plekje in je hersenen geplaatst. Mocht het nodig zijn, dat je die informatie toch nog nodig hebt, dan moet je er in dat geval alleen wat langer over nadenken. En wat echt belangrijk is, blijft op de voorgrond staan, zodat die informatie direct beschikbaar is.

Wat je hebt geleerd voor een belangrijk examen staat dus op een belangrijke plaats, zodat die info direct beschikbaar is. De naam van een klasgenoot van 10 jaar geleden, staat op een plekje in je hersenen waar informatie staat die je niet direct nodig hebt, en dat je gisteren een heel grote hond tegenkwam, vergeet je gewoon. Of je moet heel bang zijn voor honden; dan vergeet je dat niet zo snel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je ook een bron bij deze theorie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet de pretentie om hier een theorie over de hersenen te ventileren hoor. ;-) En een bron heb ik ook niet zo gauw bij de hand. Ik lees iedere week trouw mijn Elsevier, en daar wordt vaak geschreven over dit soort onderwerpen. O.a. José van der Sman en Simon Roozendaal, in resp. mens en gezondheid en wetenschap. Dan blijft er weleens wat hangen; vooral over het zelfreinigende vermogen van de hersenen, en de automatische ordening van het geheugen. Je zou stapelgek worden als de hersenen die functie niet zouden hebben. Als je dat maar vaak genoeg leest, dan ga je dat vanzelf onthouden. Ook in artikelen over topschakers vind je dit terug, en dat interesseert me ook. Lijkt mij dat bronnen niet zo moelijk te vinden zijn. Als het niet lukt, wil ik wel even meehelpen met zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld van dat kopje koffie :P
+je van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet waar ; ik heb nog NOOIT van iemand gehoord die - zonder hersenbeschadiging- NIETS meer kon leren omdat zijn hoofd 'vol' zat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben het absoluut niet eens met deze (veronder)stelling !! Een geest die zodanig uitgeput is kan alsnog teveel aan info in het brein ' absorberen ' en vlucht daarom in allerhande ! Denk daarbij maar aan het posttraumatisch stress stoornis . wie beweert dat de persoon nog rust kent / slaap vat ? voor eenzelfde kan het zijn dat deze in een continuïteit aan stress verzeild is waardoor dat brein niet anders kan dan het alsnog te ' interpreteren ' , gevolgd door opnieuw een interpretatie na een eerste prikkel ...

Andere antwoorden (6)

Nee. Je gebruikt maar sowieso een fractie van je hersencapaciteit.
Ze kunnen nooit te vol raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt wel degelijk al je hersenen, anders zou je wel een stukje kunnen missen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/hersencapaciteit-gebruiken.49286
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de aanvullende informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, daar hebben we de tienprocent-mythe weer. Je hersenen zijn GEEN computer met een hare schijf hoor, die werken op vele verschillende manieren, waarvan we -dat dan weer wel nog maar een fractie kennen. http://www.grotescheur.nl/wp6/2010/12/mythe-we-gebruiken-maar-10-van-ons-brein/
Neen, je hersenen zitten in wezen altijd even vol of even leeg doch jij kan het wel ervaren alsof ze te vol zitten omdat jouw bevattingsvermogen wegens omstandigheden de snelle interacties niet kan volgen.
Met andere woorden, als jouw bevattingsvermogen blijft haperen (licht op rood of knipperlicht) bij bepaalde acties die via de hersenen verlopen dan zit er vertraging op de verwerkingslijn of bevattingslijn, van zodra jij weer kan volgen springt het licht weer op groen en dan kan je dat ervaren alsof de informatiestroom als een lawine op je afkomt.

Dit is een simpele uitleg voor iets wat je ook met dure ingewikkelde woorden kan vertellen doch ik wil jou niet het gevoel geven dat jouw hersenen vol zitten ;-)

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het in grote lijnen met Mesher eens en dat ga ik dan ook niet herhalen.
Je hersenen raken niet gemakkelijk te vol. Het is eerder zo dat je hersenen steeds beter werken naarmate ze meer te doen hebben.
Er kan wel iets anders aan de hand zijn en dat is dat je het lastig vindt om prioriteiten te stellen. Als je zelf vindt dat je overal van op de hoogte moet zijn dan kan je inderdaad het gevoel krijgen dat dat je teveel wordt. We krijgen door de moderne media inderdaad wel veel voorgeschoteld. Als je terug kijkt naar nieuws van b.v. enkele maanden geleden dan zie je dat heel veel van wat toen belangrijk leek inmiddels nauwelijks of geen aandacht meer krijgt. Er zat dus veel gebakken lucht tussen. Zodra je dat door krijgt kan je veel (het merendeel) van het aangebodene als onbelangrijk terzijde schuiven en wordt het vanzelf rustiger in je hoofd.
Je hoeft dan ook niet overal van op de hoogte te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het langetermijn geheugen is in principe onbeperkt. Je hersenen kunnen dus ook niet te vol zitten. Het kortetermijn geheugen/werkgeheugen is wel beperkt.

Wel kan ik me voorstellen dat als je te lang achter elkaar leert het lijkt alsof je hersenen te vol zitten en je ook niks meer opneemt. Beetje overprikkeld ofzo. Persoonlijk denk ik dat dat meer komt door een gebrek aan concentratie omdat je al zoveel geleerd hebt in korte tijd. Of misschien omdat je probeert te stampen en het niet echt in je langetermijn geheugen laat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat de organische systemen in ons lichaam op ongeveer 120 jaar max functioneren zijn berekend (door telomeren etc.) hebben diverse hersenwetenschappers ontdekt dat de manien van opslag van info in de hersenen gemaakt is voor vele duizenden jaren (dit is een schatting die deze mensen eerder als laag dan hoog wordt beschouwd).
Dat betekent dat onze hersenen NIET VOL kunnen raken wat info betreft.
Als je alleen al bedenkt hoeveel mensen weten (het onthouden van gezichten bijvoorbeeld vergt veel "geheugenruimte".

Als we geen maligne processen in onze hersenen hebben (gehad), zal de "zoekmachine "meer tijd nodig hebben naarmate we ouder worden, stomweg omdat deze informatie uit een steeds groter wordende hoeveelheid gezocht moet worden.

De zeer vernuftige 3D (holografische ) opslag zorgt ervoor dat we -zelfs als we een deel van de info kwijt zijn , dit herleid kan worden uit wat we nog wel weten.

Zelf heb ik dit bemerkt doordat ik na een zwaar ongeval en 10 dagen coma alsmede een hersenhelft die een zeer zorgwekkend EEG afgaf, ik toch veel dingen die ik kwijt was heb weten te hervinden.

Dus zijn hersenen in staat zeer veel info op te slaan en zelfs als er gegevens "zoek "raken dan is er "dataherstel mogelijk.

Deze gegevens komen uit serieuze vakbladen en andere wetenschappelijke bronnen.
De gedachte dat we maar een klein deel van onze hersenen benutten wordt als achterhaald beschouwd.
hersenen zijn zelfs aantoonbaar is staat te anticiperen op dingen die in de zeer nabije toekomst staan te gebeuren,
zonder dat ze daar enige aanwijzing voor hebben.

Als onze hersenen zo simpel waren dat we begrepen hoe ze werkten, zouden we dat niet kunnen.

Dat zegt ook wel iets over het geheugen.

Toegevoegd na 18 uur:
Wat ik wel zorgwekkend vind is de hoeveelheid (non)informatie die we over ons heen krijgen.
Daardoor is het moeilijer om zin en onzin van elkaar te scheiden en prioriteiten in informatie-opname toe te passen.
De concentratiestoornissen die daardoor (kunnen) ontstaan kunnen wel het GEVOEL veroorzaken dat jke hersenen vol raken.
Het is dan niet het geheugen op zich wat het probleem vormt maar het systeem wat de opname regelt.
De kans op overprikkeling is dan ook niet denkbeeldig.
Wat bijvoorbeeld ook verstorend werkt zijn de vele en lange reclameblokken in op zich interessante films en documentaires op de TV.
Daarmee wordt naar mijn mening het mechanisme wat interessante info en oninteressante van elkaar te scheiden behoorlijk om zeep geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan wel, vroeger noemden ze dat overspannen, tegenwoordig noemen ze dat een burnout.

Sinds kort hebben wij ons toegelegd om het coachen en voorkomen van burnout mensen of pre-burnout. Wij coachen buiten mentaal-emotioneel ook op het fysieke vlak omdat dit essentieel is, hieronder wat info en een check of jij een burnout hebt of bijnij er een hebt!!!

Burnout

Te veel stress en te weinig nachtrust kan geestelijke en lichamelijke klachten veroorzaken en het gevoel uitgeblust en opgebrand te zijn. Burnout is typisch een ziekte van deze tijd. Door jarenlang in hun werk op te gaan en steeds minder rustpunten door onze nieuwe 24 uurs-economie raken mensen opgebrand. Mobiele telefoon en het internet hebben daar ook geen goed aan gedaan. We moeten grenzen stellen en dat is haast onmogelijk in deze tijd.

Volgens de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 7,2% van de Nederlandse beroepsbevolking (is ongeveer 490.000 personen) last van een klinische burnout. Daarnaast heeft nog 16,1 tot 22,0% van de werkende beroepsbevolking een verhoogd risico op een burnout. Meer dan 30.000 mensen zitten in de WAO wegens psychische klachten. Deze bestaan grotendeels uit overspannenheid, depressiviteit en burnout. Hierdoor is burnout tot een macro-economisch en een miljardenprobleem geworden.

Door langdurige stress gaan er in het lichaam een aantal zaken veranderen, bijv. de hormoonhuishouding. Door langdurige stress zal het CRH (cortisol releasing hormone) stijgen waardoor ook het ACTH (Adrenocorticotroop hormoon) zal gaan stijgen. Dit leidt op zijn beurt weer een tot een cortisolstijging. Een verhoogd cortisol geeft een stressgevoel, waarop de adrenaline weer stijgt. Daarnaast stijgt de endorfine, waardoor de pijnperceptie daalt. Het dopaminegehalte daalt. Dopamine staat ook bekend als prolactin inhibiting hormone. Als de dopaminespiegel daalt, stijgt de prolactinespiegel. Bovendien zal als secundaire reactie de adrenalinespiegel dalen. De serotoninespiegel daalt ook waardoor de cortisolspiegel zal stijgen. Er ontstaat een cerebraal spoor door psycho-emotionele en cerebrale conditionering.

Een burnout kondigt zich aan door gevoelens van lichamelijke en emotionele uitputting. De eerste signalen zijn meestal nogal vaag: slecht slapen, niet lekker in je vel zitten, opgejaagd voelen, geen zin in seks, geen zin in werken, moe enz. Uiteindelijk het gevoel helemaal opgebrand te zijn, geen concentratie meer en het geheugen functioneert ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. Ik ben geen coach dat is per ongeluk meegekomen met de kopie.
Maar ik kan je wel uit eigen ervaring een aantal praktische tips geven. Als je die burnout verschijnselen hebt ga dan niet met je leerstof in je gedachten slapen maar denk aan tropische stranden of andere leuke dingen. Heb je geen burnout verschijnselen val dan met je leerstof in gedachten in slaap, dan leer je makkelijker. Men zei vroeger altijd "neem je werk nooit mee naar bed", want dan kun je inderdaad een burnout krijgen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
of PTTS...