Hoe werken creatieve processen?

Ik heb dit nodig voor school, hopelijk kan iemand mij dit uitleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Creativiteit is het vinden van een oplossing in een beperkte situatie.

Benodigd:
- inzicht in het probleem
- inzicht nodig in de mogelijke oplossingen
- inzicht in de wensen van de afnemer van het resultaat
- hulpmiddelen om het resultaat in elkaar te zetten.

Voorbeelden

Muziek:
- probleem: 't is een abstracte taal
- oplossingen: diverse genres, het verzinnen van een melodie, het verzinnen van instrumentatie
- wensen afnemer: voor smartlappenpubliek hoef je niet met een Impressionistische orkestratie aan te komen. Voor een elitair publiek moet je beslist niet met een smartlap aan komen zetten
- hulpmiddelen: computer, pen, papier, recorder, spelers

Lego:
- probleem: je mist wat steentjes om je concept af te maken
- oplossingen: concept veranderen/verkleinen zodat 't precies overeenkomt met je voorraad
- wensen afnemer: misschien ligt de afnemer er niet wakker van als je een andere kleur steen toepast
- hulpmiddelen: geen specifieke, anders dan 't inkopen van de ontbrekende steentjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Creativiteit heeft veel te maken met het loslaten van gebruikelijke (denk)patronen.
Met enkele voorbeelden denk ik het proces duidelijker te kunnen maken dan met omschrijvingen:

1) gewoonlijk is de reactie op een toenemende dreiging het versterken van de defensie, maar soms werkt inleveren beter;
Met de toenemende kans op overstroming van de rivierdijken werden die dijken altijd verhoogd tot iemand op het idee kwam dat het lonend kan zijn om de rivier meer ruimte te geven. Steeds ophogen geeft een steeds hoger druk op de dijken aan de onderzijde en het water slaat er niet overheen, maar vindt een weg onderdoor waardoor de dijk bezwijkt, door de rivier meer ruimte te geven wordt dit probleem ondervangen.

2) het doorbreken van een (ander) taboe:

bij een intelligentietest werden deelnemers gevraagd om een pingpongballetje uit een nauw gat in de vloer te halen.
De aanwezige materialen bleken ongeschikt tot iemand op het idee kwam erop te plassen en ja, het balletje kwam natuurlijk binnen bereik.