Dit is een diep ingebed gevoel, wat instinctief al ingebakken zit. Rood. De kleur van bloed en bosbrand. Rood is ook een alarmkleur in diersoorten: Een rode (Of gele!) insect geeft het teken af: Ik ben oneetbaar!

Dus uit de tijd die we in prehistorie in de savanna´s doorbrachten hebben we geleerd en ingebed in het instinct dat rood een kleur is van gevaar of dde kleur van dingen die fout gaan, dood.

Groen daarintegen is de kleur die de wereld heeft als er veel van alles is (Water, eten) en dus de kleur vanb overvloed; je hoeft even niet contiunue eten te zoeken en je kan ontspannen.

Hierdoor krijg je een overwegen rustgevend gevoel bij groen, en een actie gevoel bij rood.

Natuurlijk wordt er nu een stukje intellect bij gebracht, en zal de reactie niet zo sterk meer zijn. Maar hier komt de basis vandaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Groen... Boompjes, bos, natuur, goedkering etc.

Rood... Gevaar, vuur, slecht, afkeuring, stop, etc...

Lijkt me logisch :-) maar dit is wel redelijkerwijze ook de schuld van onze culturen, gebruiken en opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk ook bij de kleur groen aan de mooie natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet vanzelfsprekend voor iedereen.
De een voelt zich rustig bij rood, terwijl de ander het een drukke kleur vindt.
Zo draagt de een graag groene kleding, terwijl de ander het nooit zal dragen.
Kleuren zijn heel persoonsgebonden en die regel gaat dus niet voor iedereen op.
Waar de een zich heerlijk bij voelt, kan de ander zich hieper in voelen.
Het is net welke kleur je op dat moment 'nodig' hebt.

Kijk maar eens naar je kleding, vorig jaar vond je b.v blauw helemaal geweldig, terwijl je die kleur nu verafschuwd en helemaal gaat voor geel.
Zo zijn er ook kleuren die je nooit zou dragen...
Kleuren zeggen iets over jouw en je gemoedstoestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stop! Gevaar! Dat is de eerste associatie die de kleur rood bij ons oproept. Rood trekt alle aandacht en verhoogt zelfs de bloeddruk en hartslag. Maar rood staat ook voor passie en intimiteit.
Van geen enkele kleur zijn er zoveel tinten denkbaar als groen. Kijk maar eens om je heen in de natuur. Groen werkt rustgevend en ontspannen.