Houdt iedereen even veel van knuffelen en aandacht?

Lijkt mij toch voor hande liggen dat iedereen het fijn vindt om lekker geknuffeld te worden elke keer wanneer het kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het is van mens tot mens verschillend - het heeft met veel faktoren te maken. Als je opgegroeid bent in een 'knuffelig' gezin, horen lichamelijke uitingen van genegenheid er gewoon bij, om te geven en te krijgen. Bij anderen is dat minder vanzelfsprekend, en die vinden een welgemeende 'hug' op z'n tijd genoeg. En sommige mensen zijn niet gewend aangeraakt te worden, of hebben een wat grotere persoonlijke zone, en die knuffelen bijv. alleen als ze verliefd zijn, of tenminste in een verliefde bui.

Zelfs bij honden en katten zie je een duidelijk verschil tussen 'knuffelaars' en 'een aai is genoeg'-dieren.

Aandacht heeft ieder mens nodig - als je niet wordt waargenomen door de mensen om je heen, word je een beetje ontmenselijkt, tot een soort 'ding' gemaakt.
Aan oprechte aandacht voor de mensen om je heen is een groot en groeiend gebrek, vind ik wel eens. Meer en meer kruipen mensen in ivoren torentjes, en kijken met oogkleppen en tunnelvision hun kleine wereldje rond, afgesloten door hun Ipod-knoppen. Sommigen zouden zo'n 'don't disturb'-kaart om kunnen hangen, en dat vind ik wel eens jammer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee niet elke keer en wanneer het kan.!
Soms heeft men geen zin daar in...

Dus niet iedereen houdt even veel van knuffelen en aandacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aandacht wel, maar knuffelen niet...
Nee de laatste zin is niet waar, vaak wel, maar echt niet altijd...

Aandacht dat wil iedereen altijd, daar kan niemand te veel van krijgen... Knuffelen is anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er denk ik ook aan door wie je word geknuffeld en van wie je aandacht krijgt. Ben je super verliefd op iemand dan wil graag aandacht van die gene, maar heb je een hekel aan iemand dan hoef je die aandacht en die knuffels niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet iedereen houdt daar even veel van.

Ik kan lichamelijk soms geen knuffels verdragen en geestelijk geen aandacht.

Maar ja, ik ben ook wel een specifiek geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,iedereen wil graag aandacht,als je nooit aandacht krijgt is het alsof je er niet toe doet.Als je iets vertelt of vraagt wil je graag dat mensen naar je luisteren en dus aandacht geven.
Nee,niet iedereen houd van knuffelen.Mijn zoon b.v.heeft er nooit van gehouden,zelfs toen hij nog erg klein was worstelde hij al om los te komen als ik hem een knuffel wilde geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik ken een collega die vreselijk verstijft als iemand hem een knuffel wil geven. Hij houdt daar echt absoluut niet van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee absoluut niet en ben op dit gebied ervaringsdeskundige ;)
Mijn vriendin houdt ervan om te knuffelen, het liefst ligt ze de hele avond tegen me aan lekker knus. Ik ben het na een tijdje echt wel zat en houdt eigenlijk helemaal niet van dat gefriemel en gedoe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan ook niet genoeg geknuffeld worden (alleen door bepaalde personen, dat wel dan) maar sommige mensen ervaren dit als verstikkend. Denk dat het ermee te maken heeft hoe lichamelijk je ingesteld bent. Van aandacht houdt iedereen, alleen kan die aandacht in verschillende vormen gegeven worden. Gary Chapman heeft ooit vijf talen van liefde beschreven, deze zijn het geven van het beste deel van onze tijd, bemoedigende woorden, cadeaus, hulpvaardigheid en lichamelijke aanraking. Iedereen heeft een of twee manieren die voor hem het beste werken. Iemand die houdt van lichamelijke aanraking kan dol zijn op knuffelen, maar een ander kan het het best waarderen als iemand lekker voor hem kookt. Ik vind het wel een mooie filosofie en heeft zeer verhelderend voor me gewerkt.