Het enige dat met de dood bedreigd wordt in jouw leven, is je ego (wat wordt hiermee bedoeld?) Ik heb nl zo'n dagkaartje getrokken met deze tekst.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Denk aan de term egoïsme: zelfzucht, eigen belang zoeken. Je hoeft niet bang te zijn dat een ander jou naar het leven zal staan; het enige wat kan gebeuren is dat jouw zelfzucht beëindigd wordt en dat je dus socialer wordt.
11 jaar geleden
Het betekent dat je ego (zelfbeeld) minder positief kan worden. Dus als je jezelf geweldig vindt, dan wordt dat minder. Verder betekent zo'n kaartje natuurlijk niks. Komt het uit een spelletje of zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou het misschien zo kunnen lezen/opvatten: je "ik"(ego) is sterfelijk, maar je ziel niet. Dus: je ziel sterft niet en blijft na de dood voortleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en ook liefs om je ego te strelen ;-) Fijne zondag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-) Dank!
Ik zou die zin toch heel anders interpreteren dan mijn voorgangers. Onder "ego" kan ook worden verstaan: je gevoel voor eigenwaarde.

Vanuit die invalshoek zou ik de zin als volgt uitleggen:

Alles gaat goed met je, maar je denkt veel te negatief over jezelf.
11 jaar geleden
De dood staat voor verandering. Dus ik zou zeggen' alleen jij bent in staat om je eigen ego te veranderen., '
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een aansporing om je niet druk te maken over hoe je over jezelf denkt en hoe anderen over jou denken. Je bent. Gewoon "zijn" is dus voldoende om te leven, niet wat je denk wie of wat je bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@klaas1952 Ik denk dat vooral de 1e zin bevattelijk is voor leken of pas ontwakenden in deze materie en de 2 volgende zijn volgens mij pas te begrijpen als je al een aantal ervaringen hebt met 'er gewoon zijn' zonder meer. Heel boeiend en voor ieder wat wils,
dus geeft mijn ego een + voor jouw ego-klus ;-) Fijne zondag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Klaas1952: als in "ik ben, dus ik besta"?
Het ervaren zelf is slechts een zeer kleine expressie van alles dat is.
Je bent voortgekomen uit alles dat is, zal er in terugkeren en bent ook tijdens het leven daar een onderdeel van.
In wezen is er 1 energieveld waaruit vormen ontstaan en weer in verdwijnen. Dat energieveld is onkwetsbaar. De uitingen van dat veld veranderen, maar energie gaat zoals Einstein heeft laten zien nooit verloren.
Het enige dat sterft is de illusie van een afgescheiden ik (wat we ego noemen) dat los zou staan van alles om hem heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeiend verwoord, waarvoor + Fijne zondag nog!
Je kan dit op verschillende manieren interpreteren.

Je zou het ego als een onzichtbare leerling in jouw eigen lichaam kunnen beschouwen.
Je zou de ziel als de alwetende professor in jouw eigen lichaam kunnen beschouwen.
Je zou het lichaam en alle andere zichtbare zaken in het leven als een multidimensionele bouwkit kunnen beschouwen waarmee zowel de leerling (het ego) als de ziel (de leraar) kan experimenteren in functie het begrijpen dat alles wat is zoals het is ook onsterfelijk en dus onvergankelijk is.

Maar...
Omdat het ego nog lerende is kan het dit niet altijd bevatten en denkt het dat bepaalde zaken of mensen echt definitief verdwijnen. Het ego gelooft onder andere dat het bestolen, verkracht of vermoord kan worden en het gelooft dus ook dat het met de dood bedreigd kan worden.

Echter...
van zodra het ego een x-aantal noodzakelijke ervaringen en knowhow heeft opgedaan zal het bereid zijn om de ziel te geloven en dus ook geloven dat sterven een illusie van de onwetende leerling is.

Wie dus onvoldoende durft (of kan) vertrouwen op de alwetendheid van de ziel die leeft vanuit het ego en die gelooft dus dat de dood een bedreiging vormt voor ons voortbestaan als bewustzijnsvorm en/of bewuste zijnsvorm.

Indien jouw ego hierna nog vragen of bedenkingen heeft dan lees ik het wel ;-)

Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verreweg beste antwoord, je moet het alleen vier keer lezen voordat je het snapt. Veel mensen zullen deze opmerking verwerpen omdat ze het zien als een bedreiging voor hun ego.. ironisch wel