Wat is er mis met mensen die eerst anderen doden en daarna zichzelf?

Wat is er mis met ze in hun hoofd? Waarom plegen ze niet meteen zelfmoord? Wraak vind ik raar want vaak zijn het mensen die ze niet kennen of kinderen.
Is hier ooit onderzoek naar gedaan?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als iedereen die van plan is om een heleboel mensen dood te schieten en daarna zichzelf, nou de volgorde eens om zou draaien: eerst zichzelf en daarna al die anderen, dan zou er al een hoop ellende minder zijn.

Antwoorden (4)

Vaak zijn het een soort gevoelens van wraak. Eenzaamheid. Zich niet begrepen voelen door de buitenwereld. Ze willen vaak sowieso uit het leven stappen maar willen mensen straffen door ze mee te nemen. Te doden.
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Dit is maar één van de scenario's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hangt van de situatie af, het kan natuurlijk zo zijn als de andere antwoorden, maar het kan bijvoorbeeld zijn dat de persoon die alles heeft aangezien het spijt en zichzelf straft, of een levenslange straf niet wilt hebben wat zo iemand niet graag wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij leggen sommige van die moordenaars de schuld van hun ongeluk bij andere mensen en die andere mensen verdienen in hun ogen gestraft te worden.
In gezinssituatie kunnen andere motieven een rol spelen, maar dat is niet te achterhalen als je de persoon in kwestie niet kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschillende daders hebben vaak verschillende motieven. Toch zit er vaak een beredeneerde gedachte achter.
Soms zit er zelfs een (egoïstisch) soort liefde achter.

Denk b.v. de moeder die met haar kind in de armen van het dak springt, "zodat ze voor altijd samen zullen zijn"

Soms wil de dader zich ironisch genoeg juist "onsterfelijk" mken door het begaan van zo'n vreselijke daad. Als ik het me goed herinner heeft b.v. Tristan van der Vlis (Schietpartij Alphen aan de Rijn) aangeven het leven met een "bang" te willen beëindign zodat mensen nog veel over hem zouden praten.
Andries Breivik voert politieke motieven aan. Er was in zijn ogen wat mis in zijn land en, hoe verschrikkelijk ook, volgens hem was zijn moordpartij de enige mogelijkheid voldoende aandacht voor dit "probleem" te krijgen.

En dan zijn er natuurlijk nog de vele gevallen waar gebroken relaties een rol spele
B.v. een vrouw met kinderen verbreekt de relatie met haar man (of dreigt er mee) en heeft misschien zelfs al een nieuwe vriend. Die man kan daar niet mee omgaan en besluit haar te doden. Maar met dát verdriet kan hij ook weer niet omgaan; hij wil dus ook zelfmoord plegen. Maar de kinderen dan ? Die zullen onverzorgd en met veel verdriet achter blijven. Dat wil hij hen besparen door ook hen te doden. En een nieuw familiedrama is geboren.

Je ziet, vanuit het gezichtpunt van de dader gezien zijn er vaak goede redenen voor hun daad. Van buitenaf is het soms moeilijk te begrijpen, maar de dader zelf vindt het allemaal heel logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij leeft Anders Breivik nog....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle
Dat niet, maar het gaat in dit voorbeeld om de denkwijze.