Hoe kan het dat niet iedereen het stadium van abstract denken bereikt?

Cognitieve ontwikkelingsstadia van Piaget. vanaf de leeftijd 12+ kan je dus de fase van abstract denken bereiken. en dan zegt Piaget
NB: niet iedereen bereikt dit stadium. ik vraag me af hoe dat mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Interessante vraag, en ik ben benieuwd naar de antwoorden ! Kan zelf zo in de gauwigheid wel bedenken dat het vast iets te maken heeft met combinatie aanleg + omgevingsfactoren, maar ja dat is eigenlijk ook weer zo 'n nature-nurture dooddoener .... plusje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een laag IQ hebt en jezelf niet verder kunt ontwikkelen, zul je die fase wel nooit bereiken. Ik heb een gehandicapte neef van 50 die functioneert op het niveau van een 7-jarig kind. Of beweert Piaget dat dit ook geldt voor mensen met een normale intelligentie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! stippel, ik denk dat je daar zeker een punt hebt. In mijn oren klinkt het logisch dat een laag IQ de ontwikkeling kan bemoeilijken. maar of het helemaal stagneert? Piaget zegt wel dat een "normale ontwikkeling" niet bestaat en ieder mens de verschillende stadia op een andere leeftijd kan bereiken. Food for thought! bedankt :)
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand zonder het intellectuele gereedschap (meer) moeite heeft dit stadium te bereiken -- dat zou ik in mijn eerder gegeven reactie als de 'nature' kant zien. Wat mij -persoonlijk- daarnaast interesseert, is, of het mogelijk is dat mensen die wèl het intellectuele gereedschap hebben, door andere oorzaken (bv. verstoorde ontwikkeling ) nog steeds die fase niet kunnen bereiken, en waarom dan precies niet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Afgezien van (geestelijke) handicaps en bepaalde stoornissen - klopt de bewering van Piaget wel? Met andere woorden, heeft hij gelijk wanneer hij stelt dat alle [normaal gezonde] mensen het stadium van abstract denken zullen bereiken?

Het beste antwoord

Er zijn drie mogelijke redenen:

-Als iemand een relatief laag IQ heeft, dan kan het zijn dat diegene de fase van abstract denken niet bereikt, danwel dat hij/zij moeite blijft houden hiermee.

-De tweede mogelijke verklaring voor het niet bereiken van deze fase is dat er te weinig prikkels in de omgeving zijn die dit stimuleren. In extreme zin moet je dan denken aan kinderen met wie niet wordt gesproken/opgesloten zitten ergens.

-De derde verklaring is m.i. het meest interessant en heeft te maken met een fundamenteel punt van kritiek op het werk van Piaget. Piaget gaat er nl. impliciet van uit dat de fase van abstract denken een 'hogere/betere' fase is dan de eerdere fasen. Deze aanname van Piaget wordt echter vaak ook wel aangemerkt als een 'Westerse' manier van denken, waarin logisch, formeel en abstract denken van belang is en ook wordt beloond. In andere culturen is het mogelijk zo dat juist 'associatief'/context-gebonden' denken als een hoger stadium van cognitieve ontwikkeling wordt gezien.

Hieronder heb ik een tweetal -wetenschappelijke- bronnen weergegeven die dieper ingaan op het laatste punt.