Waarom blijft iets me telkens opvallen?

Voorheen viel een Ford Ka me nooit op... 1 dag viel het me op dat ik er 2 achter elkaar zag en sindsdien zie ik er echt een stuk of 8 of meer per dag.
Ik heb het bij geen enkele andere auto. Is het me gewoon nooit op gevallen of zijn het er ineens echt meer?
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is gewoon een normaal iets van je brein. Als je eenmaal ergens aan denk bewust of onbewust valt het op als het dan ziet.
Dat is hetzelfde als dat ergens niet aan mag denken. Dan ga je het juist doen. Probeer bijv. maar eens niet aan een roze olifant te denken. Wedden dat dat niet lukt.
Zo denk je nu onbewust aan de ford ka en omdat die er nou eenmaal zijn, zie je ze ook.
Hiervoor waren er net zoveel ford ka's op straat, maar toen vielen ze je simpelweg gewoon niet op.
Er zijn teveel prikkels onderweg om alles goed te kunnen zien. Dus filtert je brein alleen de dingen die jij belangrijk vind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee het zijn er niet meer, maar jouw aandacht is er ineens op gevallen en daarom zie je ze overal. Zo werkt het met meer dingen. Stel je hebt een ziekte waar je eigenlijk nooit eerder van gehoord hebt, of een bot gebroken dan hor je ineens mensen die zelf die ziekte hadden of datzelfde bot gebroken of wel iemand kennen met die ziekte of breuk. Zo zien vrouwen die in verwachting zijn, of dat graag zouden willen ook ineens overal zwangere vrouwen of aanbiedingen voor kinderwagens, En die vrouwen en aanbiedingen waren er echt altijd al