kun je na hbo toegepaste psychologie geneeskunde studeren?

ik ga hbo toegepaste psychologie studeren maar mijn vraag is nu of je ná die opleiding ook nog geneeskunde gaan studeren?

ik weet dat je na toegepaste psychologie naar de universiteit kunt om pyschologie te gaan studeren (klinisch psycholoog leek me wel interessant omdat ik graag wil werken met kinderen/volwassenen die een eetstoornis hebben)

weten jullie e.v.t. nog ander opleidingen die met eetstoornissen te maken hebben? maar wel echt een specialisatie

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

je kunt -als je ingeloot wordt of toegelaten via decentrale selectie - na je HBO geneeskunde gaan studeren, maar je voldoet daarmee niet automatisch aan de toelatingseisen. Om geneeskunde te kunnen studeren, moet je in elk geval de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie op VWO-niveau hebben gehaald. Heb je die vakken niet (allemaal) gehaald of heb je ze niet op VWO-niveau gehaald, dan kun je dat doen via staatsexamens voor die vakken. Als je 21 jaar of ouder bent, kun je eventueel ook via een colloquium doctum (toelatingsexamen) worden toegelaten. Dit examen toetst ook of je de relevante vakken beheerst op VWO-niveau.

Werken met eetstoornissen kan vanuit allerlei richtingen, er zijn ook diëtisten, creatief therapeuten, psychiaters, internisten, huisartsen, (psychiatrisch) verpleegkundigen, SPH-ers, psychosomatisch fysiotherapeuten, maatschappelijk werkenden, pedagogen, bewegingsagogen en andere behandelaars die werken met mensen met eetstoornissen. Waar het psychologen betreft, zullen het vooral GZ- en klinisch psychologen zijn, en psychotherapeuten (zowel psychiaters als psychologen) die werken met deze doelgroep. Al kan een eerstelijnspsycholoog er natuurlijk ook mee te maken krijgen, en zullen er ook basispsychologen zijn die regelmatig met mensen met eetstoornissen te maken hebben. Geen van die opleidingen leidt echter specifiek op tot het werken met deze doelgroep, en met het volgen van één van die opleidingen is er geen enkele garantie dat je daadwerkelijk met mensen met een eetstoornis zult gaan werken. Dát is afhankelijk van de vacatures die je vindt en de kwalificaties die jij op dat moment hebt voor de gevraagde functie. De kans dat je een groot deel van je werkzame leven (ook) met andere doelgroepen zult werken, is zeer groot. Er is geen enkele opleiding die specifiek opleidt om te werken met mensen met een eetstoornis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. + Kleine toevoeging:
Onder dezelfde voorwaarden als na het behalen van je HBO bachelor, kan je ook met 'slechts' een propedeuse geneeskunde studeren. Wel moet je dan nog een decentrale selectie door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of ingeloot worden. Maar dat klopt ja: je moet laten zien dat je voldoet aan het ingangsniveau (dus VWO-diploma, HBO-propedeuse of voor mijn part een propedeuse via de open universiteit als je geen VWO-diploma hebt) en daarnaast de vakkeneis. Hóe je daar precies aan voldoet, is van minder belang. Al geven sommige routes een grotere kans om ingeloot te worden dan andere. Ik vermoed dat je met een 'alternatieve route' (dus niet via het VWO met de juiste vakken) een betere kans maakt om via decentrale selectie binnen te komen dan met loten, maar daar weet ik het fijne niet van.