welke invloed heeft thc op dromen ?

sommige mensen herinneren hun dromen niet of nauwelijks na het (regelmatig) roken van cannabis.
Als je stopt met roken , komen de dromen weer terug (of je kan ze beter herinneren).
Hoe zit dit nu juist ? (neurologisch)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Menig blower kent het fenomeen: hoewel je flink dromerig kunt worden van blowen, bij een dagelijks blowtje is dromen er nauwelijks meer bij. Onthouden doe je ze in ieder geval niet meer. Toch jammer, wakker worden en niet meer weten dat je kort geleden nog zweefde over de prachtigste landschappen. Na het stoppen met blowen, komen dromen juist in alle hevigheid terug. Soms heel levendig, soms regelrechte nachtmerries waar je badend in het zweet uit wakker schrikt. Hoe komt dat?

Veel mensen blowen omdat het ze helpt in slaap te vallen. Ook al zit niet iedereen daar op te wachten: weer de helft van de film gemist omdat je halverwege de ogen niet meer kon openhouden. Hoewel de meeste mensen makkelijker in slaap vallen als ze geblowd hebben, werkt dat bij sommige blowers anders. Zij worden er juist actief van en liggen uren te piekeren voordat ze eindelijk in slaap vallen. Daarnaast heeft blowen invloed op het wakker worden. THC (de belangrijkste psychoactieve stof in wiet en hasj) wordt door het lichaam maar langzaam afgebroken. Dat is waarom blowers de volgende dag nog flink suf kunnen zijn en zich gemakkelijk verslapen. Eigenlijk zijn ze dan nog steeds een beetje stoned.

Uit onderzoek blijkt dat blowen de remslaap vermindert. Slaap heeft verschillende stadia. REM (Rapid Eye Movement – zo genoemd omdat de ogen alle kanten op bewegen) is daar een van. Dromen gebeurt vooral tijdens de remslaap, wanneer het brein op z’n actiefst is. De hersenen zijn dan bijna net zo druk bezig als in wakkere staat, terwijl het lichaam juist ‘verlamd’ is. Dat is maar goed ook, want anders zouden mensen fysiek in praktijk brengen wat ze op dat moment dromen. Niet zo handig als je net een tovenaar in tweeën hakt of middenin een dampende liefdesscène met je droomvrouw verwikkeld bent, terwijl je in werkelijkheid bij een vriend logeert.

Wat gebeurt er precies in het brein waardoor je minder droomt na het wegpaffen van een fikse jonko? THC verhindert dat de hersenen het stadium van remslaap bereiken. Daarom lijken mensen die regelmatig blowen nauwelijks meer te dromen. De remslaap laat zich echter niet zomaar aan de kant zetten. Zo gauw je stopt met blowen, komt de remslaap namelijk in alle hevigheid terug. With a vengeance. Roel Kerssemakers, senior preventiewerker bij Jellinek, legt uit: “Het is alsof de remslaap al die tijd onderdrukt is. Als je stopt met gebruiken, kan ie ineens weer.” De remslaap duurt dan langer en is intenser