Bestaat er een verslaving aan het houden van controle?

9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Control freak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal ook een dwangneurose kunnen zijn, je moet alles meerdere keren controleren, anders voel je jezelf niet goed/prettig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OCS: Obsessief/compulsieve stoornis. http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis De term dwangneurose is nogal gedateerd en omvat niet het hele spectrum. ;)

Antwoorden (2)

Obsessief-compulsieve stoornis
Mensen met een obsessief-compulsieve stoornis hebben last van steeds terugkerende dwanggedachten en/of dwanghandelingen.

Dwanggedachten (obsessies) zijn gedachten die mensen weliswaar zelf hebben, maar die ze vreemd en overdreven vinden. Het overkomt hun en ze kunnen die gedachten niet voorkomen of loslaten. De gedachten zijn hardnekkig en veroorzaken angst of lijden.

Dwanghandelingen (compulsies) zijn zich steeds herhalende handelingen die iemand van zichzelf op dezelfde speciale manier moet doen. Bijvoorbeeld alles steeds controleren of schoonmaken.

De obsessief-compulsieve stoornis is een angststoornis en wordt ook wel OCD (afkorting van 'obsessive compulsive disorder') of dwangstoornis genoemd.
9 jaar geleden
In principe zijn alle verslavingen gestoeld op zoeken en/of houden van een vorm van controle. Dit heeft te maken met 'zekerheid'.

Mensen die bv veel of 'lang' zorgen, angst en stress hebben en veel piekeren zullen een grotere behoefte hebben aan controle.
Men kan dit zoeken in het gebruik van drank of drugs (het ontsnappen 'aan') of kunnen een stoornis ontwikkelen.

Hoewel de aanleg van diverse stoornissen/aandoeningen ook biologisch en biochemisch bepaald kunnen zijn, zijn er altijd meerdere factoren die meespelen.

Feit is echter wel dat het helemaal uit de hand kan lopen, en men in een neerwaartse visuele cirkel terecht kan komen.

Men kan bv zwaar verslaaf raken aan drank/drugs, angststoornissen ontwikkelen, steeds depressiever worden (waardoor de behoefte aan controle of het vluchtgedrag juist meer zal toenemen) of het gevoel van de realiteit kwijtraken.

In zeker zin is ieder mens in meerdere of mindere mate verslaafd aan controle, of anders gezegd: een enorme behoefte hebben aan zekerheid/veiligheid in al zijn aspecten.