Wat is de naam van houden van psychisch pijn doen?

Houden van lichamelijk pijn doen is sadisme.
Maar is er ook een naam voor de psychische tegenhanger?

9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wordt ook gewoon sadisme genoemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@nounka, voor de duidelijkheid;
houden van lichamelijke pijn noemt men masochisme.
het prettig vinden een ander pijn te doen noemt men sadisme.
Erna55
9 jaar geleden
Ook psychisch pijn aan een ander doen heet sadisme.
nounka
9 jaar geleden
dank je voor de info

Het beste antwoord

Dit heet Sadisme. Iemand geniet ervan om een ander fysiek of emotioneel pijn te doen.

Er zijn ook mensen die seksueel genieten van een ander pijn doen, en er zijn mensen die seksueel opgewonden raken van de pijn ondergaan. Dat gebeurt in de SM wereld.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller noemt zelf sadisme als iets wat hij niet bedoelt maar hij geeft zelf een verkeerde term. Houden van het ondergaan van pijn heet masochisme en als het samen gaat met het doen van pijn is het sado-masochisme. Het ondergaan van geestelijke pijn b.v. door vernedering etc. kun je daar ook onder verstaan.
nounka
9 jaar geleden
Waar heb ik het verkeerd gezet?
Ik zie elke keer staan dat het gaat over pijn doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@nounka, je hebt niets verkeerd gezet. Waarschijnlijk komt het omdat men in de snelheid leest: "houden van dat het pijn doet".
Bij het beantwoorden van een vraag doet men soms een paar zaken tegelijk, of men wordt afgeleid (bezoek, een cliënt, telefoon, de bel).
Erna55
9 jaar geleden
@hanson
De vraagsteller wilt weten of er een term is voor psychisch iemand pijn willen doen. Ook dat het sadisme.

Andere antwoorden (1)

machosisme

Toegevoegd na 52 seconden:
spelfout, masochisme