Kan je direct na het inslapen al dromen?

Ik heb wel eens (vooral 's ochtends) dat het bijv. 8:45 is en dat ik dan in slaap val en een droom heb. Dan word ik om 8:55 weer wakker....
De rem slaap vind toch pas plaats aan het einde van een slaapcyclus??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

je kan dromen ongeveer direct na je inslaap valt als je niet lang slaapt maar je moet weten de droom gaat trager dan je in het echt denkt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dromen doen zich vooral voor aan het einde van de gehele slapperiode. Althans dromen die je je kunt herinneren. Waarschijnlijk droom je ook aan het begin van je slapperiode maar daar weet je later niets meer van.
Als je graag wilt dromen en je die later kunnen herinneren, wordt aanbevolen om een uur voor je normale ontwaaktijd op te staan, even iets te gaan doen en dan weer naar bed te gaan. Het is dus zeker zo dat je ook, en zelfs met name droomt nadat je even wakker geweest bent. De arts en schrijver Frederik van Eeden heeft hiermee geëxperimenteerd en dagboeken bijgehouden. Een en ander is uitgebreid beschreven door Douwe Draaisma.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dromen die je je kunt herinneren kunnen ook aan het begin van de slaapperiode komen als je, zoals ik, Narcolepsy hebt. Sterker nog: dat is 1 van de symptomen van Narcolepsy...