Als je iets echt ruikt zonder dat het geurende object er is, is dat dan een hallucinatie?

Stel je ruikt ineens iets (bijv. iets heel vies) dat je enkele dagen geleden hebt geroken bij een bepaald rottend iets. Als je je die geur zo levendig kunt 'herinneren' (weliswaar passief dus zonder je daar doelbewust mee bezig bent) dat je hem daarna ook echt ruikt, zonder dat het vieze object in de buurt is, wordt dat dan als een hallucinatie gezien of gewoon een reële herinnering. Maw is er een verschil in tot totstandkoming?

9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het gaat om een trancefenomeen, zoals bijvoorbeeld bekend en onderzocht bij hypnose.

Door trance veroorzaakte hallucinaties kunnen visueel of auditief zijn, maar ook geuren zijn (Olfactory-Gustatory “Hallucination”) mogelijk. Iets ervaren wat er niet is, of juist bij een negatieve hallucinatie iets niet waarnemen wat er wel is zijn verschijnselen die behoren bij een diepe trance.

Voor meer info, er bestaan gestandaardiseerde scripts om de trancediepte met behulp van suggesties te meten, bekend is de Stanford schaal (tweede link)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar kun je ook onbwust dus gewoon tijdens de alledaagse bezigheden plots kortstondig in trance zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een spontane trance ontstaat heel vaak - opgaan in een dagdroom, achter een beeldscherm, achter het stuur, of op een andere manier ergens heel erg op gefocust zijn, maar niet iedereen ervaart dezelfde verschijnselen.