Kort gezegd, ja er zit een soort klokje in ons hoofd. Ritme herkennen en de perceptie van tijd is nauw gerelateerd, alleen dat "klokje" voor ritme zit niet op één plek in ons brein. Neuraal gezien zijn metrum en ritme afleiding niet direct aan elkaar gerelateerd. Hoewel we ze wel degelijk allebei gebruiken bij het meetellen van muziek. De temporale analyse van ons gehoor gebeurd op een andere plek in het brein dan patroonherkenning die nodig zijn voor ritme herkenning en maatherkenning (het kunnen herkennen van de "1" in een maat).

"De rekensystemen in de hersenen synchroniseren neurale oscillatoren(klokken/metronomen) met de puls van de muziek en beginnen zo te voorspellen waar het volgende sterke maatdeel zal vallen." Dit valt te trainen en daarom is de ene persoon hier ook beter in dan de andere. Leuk hieraan is is dat deze systemen ook in verbinding staan met systemen die dopamine vrijlaten wanneer het synchroniseren van beide klokken goed lukt.

In onze evolutie hadden we al temporale herkenning nodig om bepaalde handelingen met een goede timing uit te kunnen voeren om beter mee te kunnen overleven in bepaalde omstandigheden. We hebben niet een muzikaal brein ontwikkeld om beter mee te overleven, alleen blijkt muziek een goede activiteit die een combinatie van veel verschillende neurale systemen activeert.

Dus dat. Leuke vraag!