Hoe onthoudt je dingen die je leest?

Ik lees veel teksten geschreven door musicologen over klassieke muziek bijvoorbeeld. Je ziet dat ze heel erg veel kennis hebben over de bepaalde componisten en over muziekgeschiedenis, theorie etc. Dit hebben ze hoogstwaarschijnlijk allemaal een keer gelezen, en deze kennis die verwerken ze dan in hun eigen essay's en artikels. Maar hoe onthouden ze die dingen die ze dan ooit lezen.

Als ik bijvoorbeeld een keer iets lees, dan ben ik het de volgende dag of weer vergeten, of ik weet er nog maar een klein deel van. Ook als ik bijvoorbeeld een stukje theorie van wiskunde/leer en het een heel hoofdstuk lang toepas en er dan uiteindelijk een proefwerk over maak, dan weet ik het één of twee weken later ook niet meer.

Kort samengevat: mijn vraag is, hoe onthoudt je dingen die je leest en/of leert? En hoe pas je dit vervolgens toe in je eigen artikels of in je eigen dagelijks leven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die artikelen zijn gedeeltelijk tot stand gekomen uit de eigen koker en gedeeltelijk naar aanleiding van literatuuronderzoek. Ga er maar van uit dat die schrijvers echt niet zomaar alles in hun hoofd hebben zitten.
Kijk maar eens onder aan zo'n artikel aan het einde van zo'n boek. Dan zie je vast een hele lijst van bronnen oftewel geraadpleegde literatuur.

Antwoorden (1)

Je geheugen slaat dingen het best op wanneer het je echt interesseert. Feitjes opslaan werkt niet goed.
Wanneer je het leven van componisten wilt begrijpen, dan zullen de feiten "vanzelf" blijven hangen. Dat zal ook gebeurd zijn bij de schrijvers die je gelezen hebt.
Voor schoolwerk is het vaak geen echte interesse, maar een " verplicht" onthouden.

Er zijn mensen die zeggen een slecht geheugen te hebben, maar heel goed nog een voetbalwedstrijd van vorige maand kunnen navertellen. Het heeft hun interesse. Feiten waarover je je verbaast blijven beter hangen. Wanneer je zelf een hobby hebt, weet je dat je veel feiten in je hoofd hebt, die er "gewoon" in blijven hangen. Omdat je het leuk vind.
Wanneer je bij wiskunde iets wilt leren, en een link kunt maken met iets dat je interesseert, zul je het eerder onthouden. Statistiek is leuk wanneer je bedenkt hoe je het bij pokeren kunt toepassen.

Over geheugenopslag kun je in de link nog een en ander lezen.