Ja, het maakt wel uit, maar het maakt meer uit voor de ouders. Die zijn nog gewend opstellen vol rode strepen terug te krijgen. Tegenwoordig kijk je anders na (ik heb het hier wel over basisonderwijs). In een opstel ga je niet uitgebreid alle spelfouten door zitten strepen, want het gaat om het plezier in schrijven, dat wil je niet ontmoedigen.
Het maakt verder wel uit hoe je nakijkt. Als je alleen strepen zet, ook bij rekenen bijvoorbeeld, en je doet dat altijd met rood, dan gaan kinderen al gauw de relatie leggen tussen rood en fout. Maar als jij ook bijvoorbeeld opschrijft dat je ziet dat een kind erg zijn best heeft gedaan, of netjes heeft gescreven, of "fijn, dit snap je nu!", dan is die relatie al veel minder sterk.
De makkelijkste oplossing is eigenlijk gewoon een grote pot met verschillende kleuren oennen en daar elke keer willekeurig eentje uit pakken.
Overigens kijken kinderen ook steeds meer zelf na, ze worden meer eigenaar van hun eigen leerproces. Je kunt bijvoorbeeld 3 bakken neerleggen, eentje waar kinderen hun schrift in doen als ze 0 of 1 fout hadden, een als ze wel een paar fouten hadden gemaakt, maar het wel begrijpen, en een waar ze hun schrift in leggen als ze het nog erg moeilijk vonden. (waarbij de leerkracht natuurlijk heel goed weet welk schrift hij/zij er in ieder geval nog even tussenuit moet pakken om zelf na te kijken)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook voor de leerlingen maakt het wel degelijk uit. Juist ook omdat rood niet alleen in de klas wordt geassocieerd met 'fout', maar ook op tv (spelshows: rood licht als je eruit ligt) en bij spelletjes op de computer waarbij je in groen 'goed' of in rood 'fout' krijgt te zien bij een goed of fout antwoord. Verder een prima antwoord. Mooie oplossing, je verschillende kleuren pennen, hoewel ik daar wel de rood en oranje uit zou halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verschilt ook per kind. Ik last kinderen ook wel eens kiezen (ik heb geen hele klas, dan kan dat) en sommige kiezen juist wel voor rood, omdat dat hun lievelingskleur is.
nounka
8 jaar geleden
Je kan net zo goed met een groene stift verbeteren,... dan gaan de kinderen die link met groen = terug maken ( dus mis ) wel leggen. Dat van die verschillende kleuren is wel juist. Alleen is het dan zo'n 'kleurboek' op het einde van de rit.
Dat maakt het er niet mooier op. Ook reageren de lln regelmatig als je vervangt en met de verkeerde kleur iets aanstreept. Maar ze reageren ook als je iets 'anders' doet dan de juf die ze gewoon hebben.
Ergens houden lln van de LS nog altijd van een beetje zekerheid. Wat ook vaak voorkomt
Lln verbeteren zelf met groen lkr doet het met rood. Zo zie je verschil tussen zelfstandige verbetering en die van de juf. ( moest je dat nog niet herkennen aan de orde / paraaf onderaan )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS
Ik zie dat je hier al antwoord hebt gegeven op de vraag die ik zojuist in een reactie op je antwoord stelde. Aanvullende vraag dan maar: wat is er nu eigenlijk mis mee dat kinderen meteen zien of iets goed of fout is omdat ze rood met negatief/fout associëren?
Hebben kinderen de afgelopen decennia en masse trauma's opgelopen omdat ze met een rode pen zijn verbeterd bijvoorbeeld?
Vanuit welke gedachte zou verbeteren met groen (of een andere kleur) een betere optie zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Begrijpelijke vraag, waarop het antwoord voor een aantal kinderen ja is.
Erzijn inderdaad veel kinderen geweest de afgelopen decennia die hun schrift met angst tegemoet zagen, omdat het vol rode strepen stond. En die kinderen maakten niet veel fouten omdat ze hun best niet deden, maar omdat ze het echt moeilijk vonden wst ze moesten doen. Je moet niet vergeten dat kinderen op de basisschool met alle niveaus door elkaar zitten. En als je buurvrouw een grote krul met een plaatje erbij heeft, en jij hebt alleen rode strepen, dan zou je echt het liefst je schrift verstoppen.
Ik was dat kind met die krul overigens, maar mijn vriendinnetje durfde soms niet naar huis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Haivon
Is er dan iets met het kind aan de hand of ligt dat aan die rode pen? Ik heb in mijn werk als therapeut nog nooit gehoord over vervelende ervaringen met een rode pen, laat staan dat dit de oorzaak van een trauma is geweest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien zijn dit wel niet de kinderen die jiij als therapeut tegenkomt, en een trauma is waarschijnlijk een groot woord. Want, nee, er hoeft inderdaad niets met zo'n kind aan de hand te zijn, behalve dan dat het moeite heeft met leren. En de rode pen veroorzaakt dat niet, maar kan de onzekerheid wel versterken.
En dan nog... Waarom zou je het wél (altijd) met rode pen doen? Wat wil je daarmee bereiken? Het gaat er namelijk niet om dat er veel nadruk gelegd wordt op de fouten, liever niet zelfs. Stel, een kind schrijft faberiek in plaats van fabriek. Als je een rode streep bij dat woord zet, gaat de aandacht naar dat foute woord. Gevolg: het foute woord wordt ingeprent.
Veel effectiever is het om het woord goed op te schrijven en het een aantal keer na te laten schrijven. En de kleur pen is van ondergeschikt belang.q
Bij mijn jongste dochter in de klas (groep 5) kijken de kinderen zelf hun rekenwerk na, met nakijkboekjes achter in de klas. Ze geven zelf aan wanneer ze veel fouten hebben, en krijgen dan extra instructie. De nadruk komt daarmee te kiggen op het leren, in plaats van op goed en fout. En daar is geen rode pen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is precies wat ik zou reageren, Haivon. Het is inderdaad niet per definitie erg, maar kan wel onzekerheid in de hand werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je onzekerheid volledig weg wilt nemen, moet je geen enkel schoolwerk überhaupt een beoordeling geven.
Onderwijs kan pas effectief zijn als je leerlingen wijst op de fouten die ze maken. Onderdeel daarvan is leren omgaan met feedback en tegenslag. Mijns inziens is het tot taboe verklaren van de rode pen een onvruchtbare manier van pamperen die ten koste kan gaan van de weerbaarheid van kinderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze krijgen wel degelijk feedback en worden op hun fouten gewezen. Maar het doel van onderwijs is leren, kennis opdoen en weten hoe het wél moet.
"vroeger" in de tijd van de rode pen, leerden kinderen vooral wat ze fout deden. Je kreeg je schrijft terug, met 0, 3, 8 of nog meer rodevstrepen, en ging vervolgens verder met de volgende l es. Dan heb je toch niets aan die rode strepen?
Dan weet je wat je fout doet, en afhankelijk van je karakter, je ervaring en je thuissituatie reageer je daar geschrokken, bezorgd of onverschillig op. Maar je leert er geen klap van, want je weet nog steeds niet hoe het wél moet.
Dat dat nu anders gaat, heeft niets met pamperen te maken, maar met voortschrijdend inzicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat ook niet om dat je ze niet mag beoordelen, maar dat kinderen onderling ontzettend gemeen kunnen zijn. En als je van achter uit de klas kan zien dat iemand veel rode strepen heeft, kan je diegene daarop pakken.
Daarnaast zijn kinderen onzeker, en zelfs positieve feedback in rood, wordt als veel negatiever ervaren. Dus als je een onzeker kind een schouderklopje probeert te geven door iets bij de toets te schrijven, in rood, zal hij/zij dat eerder zien als negatieve feedback.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap op zich wel hoe jullie ertegenaan kijken.
Het niet gebruiken van een orde pen komt voor mij echter op hetzelfde neer als iemand met agorafobie adviseren thuis te blijven: je ontwijkt het probleem in plaats van deze aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou gelijk hebben als het omgaan met rode strepen je onderwijsdoel is. Maar dat is je doel helemaal niet. Je doel is het opdoen van kennis.
(wat mij betreft nu overigens discussie gesloten)
Ja, dat maakt uit, tenzij ze kleurenblind zijn.
Stel je doorloopt de hele lagere school en de juf/meester van groep 6 kijkt na en corrigeert met groen ipv rood. Dat is wel ff wennen.
Mogen de kinderen dan ook met alle kleuren schrijven, behalve groen?
Persoonlijk vind ik het duidelijker om aantekeningen in blauw te maken op uitgeprinte formulieren. Dat zal dan ook voor opgaven gelden die kinderen moeten maken en die ze met zwart beschrijven. Dat lijkt me niet prettig nakijken.
En zoals al vermeldt is wordt de kleuren associatie op het verkeerde been gezet en waarom zou je dat willen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Vermeldt moet vermeld zijn in de laatste zin. Een groene streep erdoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op de basisschool schrijven de kinderen vrijwel altijd met blauw. (Vanaf het moment dat ze met pen schrijven, in het begin met potlood) Een enkele keer met een gekleurde pen als beloning. Daarin is eigenlijk nog weinig beantwoord. Overigens is je opmerking over kleurenblind nog wel een goeie. Een vriendin van mij ziet bijna geen rood. Als je zo'n kind in de klas hebt, kun je dus beter met een andere kleur nakijken.
Jazeker. Rood geeft al gauw de associatie met iets negatiefs. Dit geldt zowel voor de basisschool als voor de middelbare school, en zelfs daarna nog.

Als je met groen nakijkt en je schrijft op "Volgende keer de vraag iets beter lezen, dan heb je hem helemaal goed!" krijgt dat een heel andere (en veel positievere) lading dan wanneer je diezelfde tekst met rood opschrijft.

Wanneer je een toets met rood nakijkt en je schrijft er iets bij, hoe postitief of negatief ook, als een leerling de toets krijgt en een paar zinnen in rood ziet staan zal hij er meer van schrikken dan wanneer diezelfde tekst in groen is. Ook al houd je het blad nog vast en kan de leerling de in rood of groen geschreven tekst nog niet lezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus je kan het beste met rood nakijken?
Ik weet dat dat de vraag niet is, maar die conclusie trek ik hieruit (en die mening deel ik dan ook)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, juist liever niet, omdat je - nouja, ik ten minste - nogal de neiging heb er iets bij te schrijven. Bijvoorbeeld 'Ja! Heel goed!' In rood geeft dat toch al gauw een schrik-effect.
Daarnaast is rood beter zichtbaar voor anderen. Daardoor valt het meer op dat iemand veel fouten heeft gemaakt. Dat kan pesterij(tjes) in de hand werken of onzekerheid vergroten.
over de kleur rood en over groen zijn al de nodige dingen gezegd. Voor de praktijk op school, voor het kind, is het allerbelangrijkste of de juf het goede van het kind onderstreept, versterkt, als kans gebruikt of dat zij (een hij kan natuurlijk ook) altijd uitmeet, optelt, strijdt tegen fouten. Natuurlijk gaat het om uitbreiding van het positieve repertoire van een leerling en niet om de kleur. Rood is ook de kleur van warmte, liefde: waag het maar eens onderwijsgevende om vaak positiefs te schrijven met het opvallende rood en kritische dingetjes met groen. Je wordt een onvergetelijke leerkracht en bewerkt kleine wonderen.