Komen intrusies op elke leeftijd voor of alleen vanaf/tot een bepaalde leeftijd?

Een intrusie (uit het Latijn: binnendringing) is een plotseling en vaak herhaald opkomende dwanggedachte, die meestal als opdringerig en storend wordt ervaren, en die gericht is op iets dat men ongewenst vindt.

Voorbeelden van intrusies

-1 Op het perron van een station staan en dan ineens het idee hebben hoe het zou zijn om voor de trein te springen (terwijl men helemaal niet dood wil)
-2 Zich op straat plotseling inbeelden hoe het zou zijn om een willekeurige persoon een zoen op de mond te geven
-3 Tijdens een kraamvisite bij een goede vriendin ineens zich voorstellen dat je de baby op de grond gooit

Is het nu zo dat dergelijke gedachten pas ontstaan op leeftijden waarop stoornissen zich gewoonlijk ontwikkelen of hebben kinderen en ouderen hier ook last van. Indien deze pas op latere leeftijd optreden waardoor komt dat dan?

8 jaar geleden
4.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb met enige regelmaat zulke "vreemde" gedachten. Maar dan meestal positief, en vaak humoristisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad ik ook wel af en toe! ik denk dat het bij iedereen wel eens voorkomt! Soms ben ik ook wel eens bang dat het een stoornis is. Maar er wordt zo snel een etiket op iets geplakt!
erotisi
8 jaar geleden
@cryofiel, volgens de definitie in mijn vraag zijn positieve gedachten geen intrusies. Bovendien zijn intrusies vaak heel onrealistisch in die zin dat ze niet voortkomen uit een of ander verlangen of angst waar je werkelijk in verhouding toe staat.
Maar toch lijken mij misschien op den duur ook positieve onrealistische/irrationele gedachten onwenselijk te worden juist omdat ze misschien te veel afleiden. Als je bijv. denkt dat je elk moment de lotto hebt gewonnen kan dat aardig vervelend zijn
kierkegaard47
8 jaar geleden
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik dergelijke gedachten altijd al wel gehad. Als kind vertoonde ik dan af en toe ook wel dwangmatig gedrag. Nu als volwassene, heb ik het af en toe nog steeds wel zulke intrusies, maar niet in die mate dat ik er echt 'last' van heb. Gewoon een onwillekeurige gedachte als ik langs het spoor kom 'zal ik voor de trein springen', zonder dat ik speciaal depressief ben. Als ik dan even aan iets anders denk, is het ook binnen een paar seconden weer weg. Dus nooit echt weggegaan, maar ook geen last meer van.

Het beste antwoord

Dit soort intrusieve gedachten zijn heel normaal en komen bij bijna iedereen wel eens voor (uit onderzoek blijkt: 80 tot 90% van de mensen).

Uit onderzoek blijkt verder dat de aard van de intrusieve gedachten niet verschilt tussen mensen bij wie het zich ontwikkelt tot een stoornis, en bij mensen bij wie het zich niet ontwikkelt tot een stoornis. De laatste groep is (uiteraard) verreweg in de meerderheid. Met andere woorden, bijna iedereen heeft wel eens eenzelfde soort gedachte als 'wat als ik nu voor de trein zou springen', 'een boer zou laten tijdens deze plechtigheid' enz., en er is weinig kans dat dit zich tot een stoornis ontwikkelt.

Mensen bij wie dit zich tot een stoornis ontwikkelt (in de zin van er zoveel last van hebben dat het het eigen functioneren belemmert), hebben echter meer de neiging om angstig te reageren op deze intrusieve gedachten. Ze hebben het idee dat het nog wel eens waarheid zou kunnen worden ("als ik er aan ga denken, dan spring ik misschien wel, of zorgt dit ervoor dat iemand anders gaat springen, en nu moet ik om dit effect teniet te doen tenminste 3 x een stoeptegel aanraken", enz.). De meeste mensen reageren minder angstig en kunnen de intrusieve gedachte ook snel weer loslaten.

Uit e.e.a. volgt dat de intrusieve gedachten zelf voorkomen bij jong en oud. Bij kinderen is er echter meer kans dat deze zich op den duur ontwikkelen tot een stoornis, omdat zij meer kans hebben angstig te reageren op de intrusieve gedachte. Het is immers nieuw voor het kind, en het kind kan de neiging hebben echt te gaan geloven dat het van alles moet gaan doen (stoeptegel 3 x aanraken, handen 20 keer wassen, enz.) om het 'gevaar' af te wenden. Bij volwassenen en ouderen is deze kans een stuk kleiner, omdat men inmiddels aan deze gedachten af en toe gewend is en er minder angstig van wordt.