Kan je verder leren als je zwakbegaafd bent?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou nu ik wat minder onzeker ben over mijn beperking weer willen leren. In ben nu 45 jaar en heb mezelf leren redden in het leven maar nooit diplomas gehaald. Ik heb de lagere school gedaan en ben 2 keer blijven zitten en daarna naar praktijkonderwijs gegaan.

Er is veel avondonderwijs maar niet voor mensen die net als ik een iets lager iq hebben. Mijn iq is 82 en het avondonderwijs is allemaal mbo en dat is voor mij denk ik te hoog maar dat weet ik niet zeker en daarom mijn vraag.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb vandaag gevraagd bij het roc en ik moet eerst en entreeopleiding volgen. Als dat goed gaat mag ik naar het mbo2. Dat is wel te doen voor mij hebben ze gezegd dus dat ga ik doen. Iedereen bedankt voor hullie reactie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Je zou de opleiding Helpende willen doen, las ik ergens in de reacties. Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat niet zou kunnen, of waarom je het niet in elk geval kunt proberen. Het gaat om een MBO-2 opleiding. MBO-2 telt als startkwalificatie, dat is een niveau dat veruit de meeste Nederlanders kunnen halen. Dat geldt ook voor veel mensen die zwakbegaafd zijn. Een IQ van 82 is zeker lager dan gemiddeld, maar even heel lomp gezegd: het betekent natuurlijk niet dat je achterlijk bent. En zo'n IQ-score is ook niet heilig: we weten eigenlijk niet eens wat we precies meten met zo'n test. Daarbij kunnen er allerlei redenen zijn waardoor je lager scoort en die redenen hebben niet altijd iets te maken met je leervermogen.

Je schrijft heel wat beter dan veel middelbare scholieren van tegenwoordig, dus ik neem aan dat je niet ál teveel moeite hebt met lezen. De opleiding tot Helpende is een praktische opleiding. Je zult heus wel wat aan theorie moeten leren, maar niet extreem veel. Afhankelijk van de gekozen richting ga je mensen helpen met wassen en aankleden, tanden poetsen enzovoorts. Dat zijn wel dingen waarin je handig moet worden door het een paar keer te doen, maar het is niet heel moeilijk om te leren.

Ik heb zelf dagelijks hulp bij het wassen en aankleden. Ik vind het altijd fijn als mensen wat ervaring hebben, maar de opleiding vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik heb zorgverleners gehad die me prima verzorgden en die helemaal geen opleiding hadden gedaan in de zorg. Ik heb ook gediplomeerde verzorgenden of verpleegkundigen gehad die het veel minder goed deden.

Er bestaan alleen geen thuiscursussen Helpende en volgens mij ook geen avondopleidingen. Er zijn wél veel plaatsen waar je de opleiding in deeltijd kunt doen of waar je een BBL-opleiding kunt doen. BBL betekent dat je werkt en leert tegelijk. Je werkt dan vaak voor een zorginstelling waar je na je opleiding gaat werken. Je krijgt dus gewoon betaald (niet veel trouwens, minimumloon of iets hoger) en je gaat naast je werk één dag in de week naar school. Je leert tijdens je werk door het vooral te doen. Natuurlijk word je daarbij begeleid. Misschien is dat wel een heel geschikt soort opleiding als je niet zo gemakkelijk kunt leren.

Vraag eens bij een ROC in de buurt, of google op "BBL+helpende+(je woonplaats)" om te zien waar je bij jou in de buurt de opleiding kunt doen. Vraag eerst gewoon een gesprek aan om te kijken of het wat voor je is en of zij denken dat je de opleiding aankunt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Iedereen kan altijd nog wat meer leren, ongeacht hoe groot of klein diens begaafdheid is. Zo heb ik bijvoorbeeld een documentaire gezien over iemand van wie gedacht werd dat zij zeer zwak begaafd was en niets zou kunnen leren, maar toen ze een computer kreeg bleek zij daarop heel goed te kunnen verwoorden hoe zij in het leven staat.

Het duurt misschien langer dan bij een gemiddeld persoon, maar er kan zeker verder geleerd worden. Vaak herhalen bijvoorbeeld kan goed werken.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Een officiële opleiding zoals bijvoorbeeld MBO is vermoedelijk te veel gevraagd. Maar een cursus in één vak volgen en nadat dit met goed gevolg is afgerond (met een deelcertificaat) pas aan het tweede vak beginnen zal een betere methode zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom zou een officiële opleiding teveel gevraagd zijn? MBO is niet alleen niveau 4 hé, het is ook niveau 1,2 en 3. Niveau 1 is in zekere zin lager dan het praktijkonderwijs, en niveau 2 sluit aan op VMBO basis, wat - een beetje afhankelijk van de school - toegankelijk is voor leerlingen met een IQ vanaf ongeveer 80. Er zijn genoeg zwakbegaafde mensen die een Mbo-opleiding behalen. Dat gaat vooral om de niveau's 1 en 2, maar zelfs 3 is voor sommigen haalbaar (en omdat er altijd uitschieters zijn, 4 ongetwijfeld voor een kleine groep ook). Met goede begeleiding is niveau 2 voor veel zwakbegaafden best haalbaar, vooral natuurlijk voor diegenen met een wat hoger IQ. Ik kan me vergissen natuurlijk Amadea, maar je antwoord komt over alsof je denkt dat zwakbegaafdheid gelijk staat aan verstandelijk gehandicapt. Er is namelijk geen enkele reden waarom iemand die zwakbegaafd is al dan niet op de computer zou kunnen verwoorden hoe hij of zij in het leven staat, en ik vind de term "zeer zwakbegaafd" nogal vreemd. Weet je zeker dat je zwakbegaafdheid niet verwart met zwakzinnigheid?
Het ligt er een beetje aan waar je die grens trekt, en wat je precies verder wilt leren, maar ook iemand die zwak begaafd is kan natuurlijk zijn hele leven nog dingen bijleren / ergens beter in worden door er meer over te leren en zich ontwikkelen.
Al zal voor de meeste zwakbegaafden opgaan dat ze vooral leren in de praktijk, door ondervinding, oefening of aanschouwelijk onderwijs.

Als je in staat bent te lezen en schrijven en praktisch rekenen, is er eigenlijk niet per se een grens aan hoeveel je kunt leren zolang het je interesseert en concreet gemaakt kan worden, waardoor je bijvoorbeeld heel goed kunt worden in een abmacht. Maar "een studie volgen" (en later de beroepen die daar bij horen) vergt wel heel veel van je abstract denkvermogen, een flexibele, snelle geest en een lenig geheugen, waardoor dat voor zwakbegaafden in de regel niet is weggelegd. Dus "doorleren" zal er in de regel niet bij zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Na je toevoeging :
Als je inmiddels al op middelbare leeftijd bent, zegt je schoolloopbaan eigenlijk niet zo veel meer. Mijn schoolloopbaan is vergelijkbaar verlopen, met alleen lagere school, maaroch is mijn IQ indertijd vastegesteld op 132. (Lang, lang geleden hoor ;-)) .Er kunnen meerdere redenen zijn om slecht op school te presteren dan alleen je leervermogen. Om te weten wat je eventueel aankunt is niet alleen je uitslag van een IQ-test van belang, maar ook wat je inmiddels in je leven aan intellectuele bagage hebt verzameld.

Het hangt ook sterk af van wát je wilt doen of leren ; avondonderwijs is inderdaad allemaal MBO en erg beroepsgericht. De kans dat je in een van die beroepen nog concreet te werk kunt, is vermoedelijk niet heel groot. Een betere weg is wellicht eerst ergens een baan op je niveau vinden en kijken of je daarvoor via het BBL-systeem (bijv. MBO nivo 2) kunt bijleren voor het vak dat je uitoefent (4 dagen werken, 1 dag naar school). Bespreek dat in elk geval eens met een loopbaanbegeleider. Door je leeftijd heb je wel goede kans dat je alles zelf moet gaan betalen, en dat kan roet in het eten gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De grens ligt waar jij hem trekt. Het is geen wedstrijd. En hoe meer je je ontwikkelt, hoe makkelijker nieuwe stof opnemen je af kan gaan.
Ik zou niet proberen rechten te gaan studeren ofzo, maar kijk gewoon welke dingen je voor jezelf in het dagelijks leven of je beroep zou kunnen gebruiken. Een cursus Engels misschien, of verhalen schrijven, of iets praktisch zoals kleding maken, wellicht een cursus basispsychologie, iets wat je interesseert en waar je in elk geval nieuwe interessante dingen leert. Kennis is nooit verspild.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou... als jij een thuiscursus afrondt, dan bezit je in ieder geval een eigenschap die heel belangrijk is: discipline. Er zijn zat mensen die zo'n cursus helemaal niet afmaken, gewoon omdat ze zich er niet toe kunnen zetten. Ik denk dat jij juist prima nog verder kunt leren, goed plan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie ook eerlijk gezegd weinig beren op de weg ; motivatie is niet te koop, en de belangrijkste voorwaarde om een cursus af te ronden. Maar het hoeven ook niet altijd cursussen te zijn ; driekwart -zo niet meer- van wat ik weet, heb ik gewoon uit boeken gehaald over onderwerpen die me interesseren. En boeken zijn er te kust en te keur , zeker ook bij tweedehandswinkels voor heel weinig geld.
Het zal waarschijnlijk wat langer duren voordat jij je huiswerk af hebt, misschien begrijp je bepaalde teksten niet en heb je hier wat extra uitleg bij nodig. Mijn buurjongen heeft een IQ van 75, lager dan jij, hij heeft na het speciaal onderwijs, de praktijkschool gedaan. Op het MBO werd hij niet aangenomen omdat de kans groot was dat hij niet meekon. Hij wilde een vak leren en heeft nu zijn groot rijbewijs, inclusief E en gevaarlijke stoffen. Het ging niet in 1 keer, maar het is gelukt. Hij wilde dit graag en zette daarom door. Die jongen heeft nu een goede baan. Als je aan jezelf twijfelt dan maak je het moeilijker, dan geef je sneller op, zoek daarom een opleiding die bij je past, wat je leuk vind en waar je je beroep, of hobby van wil maken en ga ervan uit dat je dat kan, dan moet het jou ook lukken. Een zwak begaafd persoon heeft meestal dezelfde mogelijkheden als iemand met een gemiddeld IQ, maar moet er meer voor doen, als je daar niet tegenop ziet, doe het dan. Durf hulp te vragen als je dat nodig hebt.
Heel veel succes, goed dat je je kansen hiermee wil verbeteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt me in dat beroep veel belangrijker. Maar MBO2 moet je op jouw leeftijd met een toelatingstest volgens mij wel kunnen doen, zeker als BBL. Met je Nederlands ben je zo te zien aardig bij, en of je uberhaupt wel Engels en rekenen nodig hebt voor die leergang vraag ik me af. Of kijk wat de mogelijkheden zijn voor een entreeopleiding (MBO 1). Volgens mij is het helemaal geen slecht plan eens met iemand van de studiebegeleiding van een MBO te praten over wat je mogelijkheden zijn. Motivatie telt daar ook heel zwaar mee. Je krijgt alleen geen studiefinanciering meer. :-( http://www.spwopleiding.net/mbo-helpende-zorg-en-welzijn-niveau-2/ http://www.zadkine.nl/StuderenBijZadkine/Opleidingen/Niveaus.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad is zwakbegaafd iets dat vaak gelijkgesteld wordt met een geestelijk beperkt. Terwijl het bij jou alleen wat langzamer en moeizamer gaat, maar zeker kan lukken wat je wil bereiken.
Wat een prachtig vak, mooi dat je dit wil doen. Ook is dit een beroep waar je geen 20 voor hoeft te zijn. Juist mensen met levenservaring zijn hier heel geschikt voor, zij kennen tegenslagen en goede momenten, maar zij weten daar ook mee om te gaan en hebben het geduld naar anderen te luisteren, wat een grote steun kan zijn voor anderen. Ga ervoor, je wil dit, voelt dat je het kan, laat je zwakke vakken geen belemmering zijn. Zoek iemand die je wil helpen bij de moeilijke vakken, iemand die jou kent, weet waar jouw beperkingen liggen.
Zorg ook dat je jezelf verplicht om te gaan leren, maak een schema, waaraan je je houdt. Een thuisstudie vergt veel discipline en doorzettingsvermogen, kost meer moeite om vol te houden dan het reguliere onderwijs. Dit omdat er geen druk op wordt gezet, je mag het op je eigen tempo doen, er is niemand die je aanmoedigt te gaan leren. Je moet het dus helemaal zelf doen. Maar geef jezelf deze kans, het is goed voor je zelfvertrouwen als je bereikt wat je wil bereiken. Je hebt dan iets om trots op te zijn!
Waar een wil is, is een weg.

Iq is niet iets wat vast staat. Je iq wordt of groter of kleiner. Jij beslist of deze groter of kleiner wordt.

Wat ga je doen, een boek lezen of tv kijken? Een game spelen of huiswerk maken? Dat zijn allemaal keuzes die je maakt.

Als jij slimmer wilt worden, dan doe je kennis op.

Je bent nu 45 en hebt vast een baan, een hele mooie mogelijkheid om jezelf bij te scholen. Dit kan middels een thuisstudie bij het Loi bijvoorbeeld.

Als je gaat studeren, doe dit stap voor stap. Net zoals een baby stap voor stap leert lopen, leer jij stap voor stap een nieuwe studie.

Als je een vooropleiding nodig hebt, dan volg je die.

Wil je een mbo opleiding volgen, dan doe je een vmbo vooropleiding. Deze heb je nodig om een mbo opleiding te volgen.

Wil je een hbo opleiding volgen, dan doe je een havo vooropleiding. En voor de universiteit heb je een vwo vooropleiding nodig.

Start dus met vmbo als je een mbo opleiding wilt volgen. Als je vmbo tl afrondt kan je al op mbo niveau 4 studeren.

Voor het vmbo heb je ook voorkennis nodig, dit niveau is basisschool niveau.

Dus wil je een mbo opleiding volgen, dan kan dat, daar hoef je geen einstein voor te zijn.

Doe dat stap voor stap.

Wat heb je nodig om de mbo opleiding naar wens te volgen?

Nederlands 1f niveau
Rekenen 1f niveau

Dit niveau heb je eigenlijk al, anders zou je niet op internet online kunnen komen en je vraag aan ons stellen.

Dus zorg je dat je Nederlands op 2f of zelfs 3f niveau komt. Dit ook voor rekenen.

Als dat op dat niveau is gekomen, dan hoef je alleen nog maar de opleiding te volgen en er elke dag een stuk aan te leren, dit doe je ook weer stap voor stap.

Gebruik alles tot je beschikking, pen, papier, alles.

Als je verder vragen hebt, stel deze, vooral online ook veel. Op youtube zijn er bijvoorbeeld ook heel veel tutorials over hoe je het beste kan leren.

Ik leer het beste door eerst alles te lezen, dan schrijf ik het op in mijn eigen woorden zodat ik het echt ga begrijpen. Dit doe je 2-3-4-5-6-7x of zelfs meer, en dan ga je het automatisch uit je hoofd leren.

Verder wens ik je heel veel succes, waar een wil is een weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Direct antwoord op je vraag: ja, dat kan!
Pablo Pineda bijvoorbeeld is afgestudeerd in de richting opvoedingspsychologie en is de eerste student met het syndroom van Down die een universitaire graad behaalde.
Niet dat jij persoonlijk hier iets mee opschiet, want jij bent jij en zwak begaafd zijn heeft vele gradaties en vormen.
Daarnaast is motivatie, interesse en doorzettingsvermogen heel belangrijk.
En niet te vergeten de begeleiding die jij nodig hebt plus op welke manier jij de leerstof het beste verwerkt.
Het is dus een kwestie van zoeken wat bij je past, jezelf goed informeren (er hangt ook een prijskaartje aan!) en (durven) uitproberen!
Misschien is dit, gezien je interesse, iets voor je: een opleiding "Gewichtsconsulent - voeding voor ouderen" bij de LOI. Je kunt zowel klassikaal als thuis studeren en je hebt geen vooropleiding nodig.
https://www.loi.nl/p-6289-gewichtsconsulent-voeding-voor-ouderen
Heel veel succes met wat je ook besluit te gaan doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar die man met Down die je noemt is dus NIET zwakbegaafd. Er zijn mensen met Down die een normale intelligentie hebben. Iemand die zwakbegaafd is, kan geen universitaire studie afronden. Dan zit je zeker twee standaarddeviaties onder wat je nodig hebt voor zo'n studie. Niet dat het niet voor kan komen dat iemand die ooit als zwakbegaafd scóórde de universiteit kan afronden, maar die IS dan dus niet zwakbegaafd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is (mij) niet erg duidelijk wat nou precies het verschil is tussen zwakbegaafd en een verstandelijke beperking. Op internet zijn de meningen daarover verdeeld.
Heb jij misschien info voor mij over down syndroom en een normale intelligentie? Daar heb ik namelijk nog nooit over gehoord?
Alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We spreken van zwakbegaafdheid bij een IQ tussen de 70 en 85, één standaarddeviatie onder het gemiddelde dus. (Of tussen de 70 en 90, als we de oude indeling van Simon en Binet - bekend van de IQ-test - gebruiken). Bij een IQ van minder dan 70 heeft iemand een verstandelijke handicap/beperking. Die grens kan wel wat fluïde zijn omdat er ook naar het sociaal functioneren van iemand wordt gekeken, maar de officiële definitie is wat ik hierboven beschrijf. Het syndroom van Down gaat meestal samen met een verstandelijke beperking, vaak hebben mensen met Down een IQ tussen de 50 en 60, dus op de grens van wat we vroeger debiel (55-70) en (hoog)imbiciel noemden (tussen 35 en 55). Die termen zijn in onbruik geraakt en worden tegenwoordig als beledigend worden gezien, maar zo zijn ze van oorsprong natuurlijk niet bedoeld. Ik vind het persoonlijk wel handig om naast een eventuele IQ-score een schatting te kunnen maken van hóe verstandelijk beperkt iemand eigenlijk is, want nu omvat die term iedereen met een IQ van bijna 70 (waarvan een beperkte groep met begeleiding zelfstandig kan wonen en waarbij je in het sociale verkeer in eerste instantie soms niets merkt van hun lage IQ) en met een IQ van onder de 20 (de 'idioten' van vroeger, die niet kunnen spreken, volledig incontinent zijn en 24 uur per dag zorg nodig hebben). Dát maakt nogal een verschil(!) Maar de intelligentie bij het Downsyndroom kan nogal uiteenlopen; misschien zitten de meeste mensen met deze aandoening tussen de 50 en de 60 met hun IQ; het kan ook 20 zijn of 100. De mensen met Down die een normale intelligentie hebben, vormen slechts een kleine minderheid. Maar ze zijn er dus wel. Dat is trouwens niet een heel onbekend iets, ik zag net dat het onder meer beschreven staat op de Nederlandse Wikipedia-pagina over Down Syndroom. Als je googelt op Downsyndroom en IQ of 'normale intelligentie', zul je vast meer vinden dan ik hier kan samenvatten ;-) Ik weet dat het af en toe voorkomt, maar ik weet bijvoorbeeld niet of het vaker voorkomt bij Down van de ene of de andere soort (dan heb ik het over de genetische oorzaken/erfelijkheid).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net als bij mensen zónder Down, is ook bij mensen met het Downsyndroom de intelligentie normaal verdeeld, ik zie tenminste niet in hoe dat anders zou kunnen zijn. Alleen de curve ligt bij Down lager dan gemiddeld Dus waar bij ons 100 gemiddeld is, 68% van de bevolking een IQ heeft tussen de 85 en 115 en 95% tussen de 70 en 130 (waarbij dus 2,5% verstandelijk beperkt en 2,5% hoogbegaafd is), ligt de curve bij Down misschien met het gemiddelde op de 55, waarbij 68% tussen de 40 en 70 zit, (de standaarddeviatie is verzonnen, ik heb geen idee waar die daadwerkelijk ligt bij de intelligentieverdeling van mensen met Down) 95% heeft dan een IQ tussen de 25 en 85 en dan is er dus een groep van 2,5% die zo ernstig beperkt is dat ze nooit zullen leren spreken, maar ook een groep van 2,5% die een benedengemiddelde intelligentie heeft, maar niet zwakbegaafd is omdat hun IQ boven de 85 ligt. Van die 2,5% kun je een paar extreme uitschieters hebben - net zoals bij hoogbegaafdheid de meesten tussen de 130 en 150 zitten, maar er ook mensen zijn met scores ver boven de 170 die feitelijk niet meer meetbaar zijn - en met zo'n uitschieter bij Down heb je dan iemand met een gemiddelde of bovengemiddelde intelligentie. Je ziet dan trouwens al dat die standaarddeviaties niet kunnen kloppen omdat er dan geen scores boven de 100 zouden kunnen zijn, maar goed: dat was even voor 'the sake of argument'. Het zijn dus hele natuurlijke verschijnselen, bij alles wat je kunt meten op een schaal zijn er uitschieters naar boven en naar beneden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je Lies!
Inmiddels heb ik, naast mezelf elders informeren en jouw tekst lezen, ook iemand gesproken die in de zorgsector werkt. Weliswaar met mensen met autisme, maar uiteraard ook geschoold op andere gebieden.
Ook zij vertelde dat die grens niet exact aan te geven is en dat het eigenlijk min of meer een "cijfer-kwestie" is.
Leerzaam middagje :-)