Waarom vraagt een psycholoog vaak naar gevoelens en gedachten, terwijl de psychologie een objectieve wetenschap is?

Psychologie wordt omschreven als de wetenschap die zich bezighoudt met het bestuderen van de determinanten van menselijk gedrag, maar hoe kan het dan dat er in de spreekkamer van bijvoorbeeld een psycholoog vaak gevraagd wordt naar subjectieve belevingen, zoals gedachten of gevoelens? Deze gevoelens zijn eventueel nog objectief waarneembaar, als ze in het hier en nu plaatsvinden, maar gedachten niet. En ook als een client vertelt over een gebeurtenis uit het verleden, kan een psycholoog niet uitgaan van louter objectieve waarnemingen. Hoe zijn deze twee zaken aan elkaar te koppelen? Op wat voor manier werkt een psycholoog toch met objectief waarneembaar gedrag terwijl deze vooral naar subjectieve zaken vraagt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Een psycholoog zal altijd veel vragen stellen om inzichtelijk te krijgen wat er in iemands gevoelsleven speelt. Hij wil zijn patiënt zo goed mogelijk leren kennen en daarmee de klacht te doorgronden waardoor iemand zijn hulp nodig heeft.

Indien iemand door zijn/haar klacht geleefd wordt, is het erg moeilijk om nog overzicht te hebben in wat je nog kunt of waar iets vandaan komt. Het lichaam kan namelijk ook ziek worden als de geest ziek is. Vaak ligt daaraan onverwerkt of diep verstopt leed aan ten grondslag en als je dit verstopt hebt, probeer het dan maar eens zelf te vinden. Het brein heeft zoveel kamertjes waar het kan liggen! Het kan ook een al dan niet aangeboren stoornis zijn die zorgt dat je 'anders' dan anderen denkt of gedrag vertoont dat 'anders' is. Iets wat aangepast moet worden tot 'normaal'.

Welnu, daarvoor hebben mensen 'psychologie' gestudeerd om te ontdekken waar het probleem ligt. De manier van vragen stellen is vaak suggestief maar leidt wel tot het komen tot een algemene conclusie nadat uitvoerig is geänalyseerd. Een psycholoog probeert vooral door vragen de gedachten en het gedrag van iemand te doorgronden.
Hij is er dan om je te begeleiden in het aanpassen en juist omgaan met het probleem.
Hij kent de richtlijnen en stuurt je dan, geeft advies of richtlijnen...het werk moet je zelf doen.
Soms kan je het niet zelf zonder medicatie en dan komt de psychiater aan de beurt....

Toegevoegd na 26 minuten:
Een gebeurtenis is objectief, Wanneer de subjectieve gedachte of gedrag verandert, verandert ook het subjectieve gevoel. Bij cognitieve gedragstherapie, staat de invloed van gedachten centraal, maar wordt er ook gewerkt aan het gedrag. Het doel is om het bewustzijn van gedachtenpatronen te verhogen en inzicht te krijgen welke gedachten stress, problemen en negatieve patronen in stand houden. De deskundige onderzoekt dan samen met de cliënt of de negatieve of irreële denkwijze wel helemaal correct is en geeft zo ook inzicht aan zijn cliënt. Daarna kan verder gezocht worden naar een meer realistische of effectievere manier van denken. Zo wordt geprobeerd een positieve gedachtevorm te integreren.
amc
8 jaar geleden
Een client ervaart problemen in bepaalde situaties. Daarom gaat hij/zij naar een psycholoog: om beter te leren omgaan met die situaties.
Dus moet een psycholoog inzicht hebben in het "systeem" van de client. Gevoelens en gedachten (in en over lastige situaties) bepalen voor een belangrijk deel het gedrag.
Of psychologie een objectieve wetenschap is maar de vraag, gedrag wordt in hoge mate onbewust bepaald, en pas sinds de huidige ontwikkelingen in het maken van hersenscans kan er gemeten worden aan gedrag.