Waaraan herken je een pathologische narcist?

Graag met voorbeelden van gedrag, de klinische definities ken ik wel, maar ik heb het idee dat die hier en daar wel eens wat bijgesteld zouden mogen worden.

Dus heeft iemand (uiteraard anonieme) praktijkvoorbeelden van gedrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bluecatsmile: een narcist zal niet vragen of jij haar knap vindt, daar is ze al van overtuigd. Dat duidt eerder op onzekerheid dan op narcisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat het bevestigd willen horen van de eigen imaginaire superioriteit de vorm kan aannemen van vragen Maartje? Eigenlijk meer van: "Kijk mij eens, wat ben ik knap." Maar dan in de vorm van: "Vind je mij niet knap?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jij het uitlegt mlodewijk, klinkt het een stuk aannemelijker.

Antwoorden (6)

Heeft vaak een 'ziekelijk' overdreven gevoel van eigenwaarde....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende type narcisten met verschillende Narcisme kenmerken. Een van de dingen waaraan je kunt merken dat je met een narcist te maken hebt, is dat je het voelt. Een echte narcist heeft geen idee van wat er in een ander omgaat. Helaas zal je hiervan niet echter niets ontdekken totdat ze er zeker van zijn dat je vastgehaakt bent. Maar hier is toch een lijst met duidelijke kenmerken van manieren waarop hij te werk gaat:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heeft het voornamelijk over zichzelf hoe goed hij is en kan niet tegen kritiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pathologische narcist herken je niet "zomaar" daar moet je een tijdje mee om gaan c.q. praten (een soort vertrouwen winnen) als je dichtbij genoeg bent in de belevingswereld van de narcist kan je het herkennen omdat empathie gevoelens ontbreken.
Leugens waarheid lijken te zijn en eerdere situatie's omgedraaid en tegen je gebruikt worden.

De wereld van een narcist is doorgaans klein en heeft betrekking op mensen in de direct omgeving dat zijn de "slachtoffers" waar de narcist zich beter door gaat voelen en zijn/haar kracht uithaalt , mensen van buitenaf kunnen de de indruk krijgen dat er weldegelijk empathie bestaat maar dit is slechts manipulatie en doorgaans een spiegeling van de eigen ik van de narcist.

Het lijkt of je (net niet helemaal) begrepen word, het is de weer spiegeling en ervaring c.q. beleving van de eigen ik van de narsist.

Ik ken er 2 mijn vader (extreme narsistische persoonlijkheidstoornis ) en ex partner(patalogisch)

Maar uiteindelijk is iedereen een beetje normaal narcistisch anders zou Hyve niet zoveel foto's bevatten ;)

Je kan het dus niet "zomaar" herkennen daar kom je pas achter als je dichtbij komt en het het extreem wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pathologische narcisten kenmerken zich door geen werkelijke ruimte te laten voor (de mening van) anderen.
Het zijn vaak wel charmeurs en pogen anderen te verblinden met hun (spiegel)beeld, ze houden alleen van zichzelf, kennen geen wederkerigheid, zijn fanatiek in wat hun bezighoudt en laten dat net zo hard vallen als hun interesse weer een andere kant opgaat.
Ze kennen daarom ook geen echte dankbaarheid of berouw en als ze om vergeving vragen doen ze dat uitsluitend om het eigen gevoel gerust te stellen.
Als je bij een narcist in de picture staat, kunnen ze enorm vleien en je het gevoel geven dat je hun beste vriend bent, draaien ze zich om, dan zijn ze jou vergeten.
Narcisten zijn zo vol van zichzelf dat er geen plaats is voor een ander.
Deze verschijnselen vormen een compilatie van waarnemingen betreffende pathologische narcisten, die verre van volledig is omdat narcisme in alle facetten van iemands wezen aangrijpt.
Vaak is er dus ook sprake van (mentale) co-morbiditeit wo. schizotypische persoonlijkheidsstoornis, manische depressiviteit(waarbij de manische kant sterker naar voren komt) en DSM4 beschreven persoonlijkheidsproblematiek.
Niet zelden ligt er een jeugdtrauma aan ten grondslag.
Het schoolvoorbeeld van de narcist is naast Narcissus, waarnaar deze stoornis is vernoemd, de Romeinse Keizer NERO. Ik verdenk een lijsttrekker uit de Nederlandse politiek hier ook van, omdat daar wellicht haast alle facetten bij zijn waar te nemen.
Nochtans betreft het hier een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan diens zelfbeeld.