Zijn mensen die zich als superieur beschouwen, in werkelijkheid gewoon dom en beperkt?

Om bij te blijven zal je je leven lang moeten leren, want kennis verouderd snel tegenwoordig.
Mensen die zich geweldig en fantastisch vinden hoeven niets te leren want ze al alwetend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Superioriteitsdenken staat gelijk aan een gebrek aan relativeringsvermogen. Dat is wat anders dan dom zijn, het is wel degelijk een gebrek, maar het heeft weinig met een mate intelligentie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

kennis is macht, dus diegene die zich zelf geweldig vind! en alles al weet! zal snel achterop geraken in zijn of haar bekrompen toestand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dom geloof ik niet, maar wel beperkt. jezelf als superieur beschouwen maakt, dat je ontwikkeling verwaarloost en dat betekent stilstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik wel zeggen. Deze mensen leven in hun eigen wereld waarin alles om hun draait.

Maar zo zit de wereld niet in elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zeker niet dat die mensen dom zijn, eerder dat ze een probleem hebben met zichzelf
waarom denk je dat jij de beste bent? ik denk dat je het dieper moet gaan zoeken, dat het soms een facade is voor onzekerheid, als je jezelf genoeg wijsmaakt dat je alles weet en beter bent geloof je het na verloop van tijd
zulke mensen kunnen ook moeilijk kritiek verdragen
zelfvertrouwen is geen probleem maar een beetje zelfkritiek en vooral zelfkennis is noodzakelijk om te groeien in het leven geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het pas echt een teken van intelligentie als je beseft dat er andere mensen zijn die ergens meer verstand van hebben dan jij en je om advies durft te vragen. Wellicht ben je dus juist superieur als je toegeeft dat je niet alles weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms well en soms niet. Soms zijn mensen uit hun balans door een problem, het verschilt van de een persoon op de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een hoop domme en beperkte mensen die zichzelf toch (op de een of andere manier) als superieur beschouwen.

Er zijn ook veel intelligente mensen die zichzelf als superieur bezorgen.

Er zijn maar heel weinig (0?) intelligente mensen dom en beperkt.

Dus lijkt het mij dat zeker niet alle mensen die zich superieur voelen dom an beperkt zijn.

Overigens kun je jezelf natuurlijk best geweldig en fantastisch vinden zonder te denken dat je alles al weet en niets meer hoeft te leren.
13 jaar geleden
Dat hoeft niet per se,,maar ze ontberen wel realiteitszin!
Iemand,die idd superieur is,zal beseffen dat die superioriteit maar heel betrekkelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft zelf het antwoord al. Alleen de laatste zin zou ik dan willen veranderen in gewoon blind en beperkt.
Door verblind te zijn raak je ook beperkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenwijs zijn ze dus... En eigenwijs is niet wijs.

Superieure mensen zijn inderdaad heel dom en heel beperkt.

Niemand is alwetend, niemand.