Hoe communiceren ze met ruimtevaartuigen?

voor radiocontact heb je een ether nodig en die heb je niet buiten de dampkring

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

"Ether", als medium voor radiogolven, bestaat niet. Dit is ergens begin vorige eeuw onderuit gehaald.

Radiogolven zijn gewoon onderdeel van het elektromagnetisch spectrum, zoals ook licht en gamma-stralen dat zijn. Deze hebben geen medium nodig om zich voort te bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is geheel correct maar niet geheel volledig, de signalen lopen via een tussen station te weten een satelliet (of meerdere) om continue een verbinding te garanderen tussen ruimteschip en basisstation(s).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad - goede aanvulling, en strikt genomen een beter antwoord op de hoofdvraag.
Voor electromagnetische golven heb je geen ether nodig en signalen kunnen in de ruimte erg ver reiken. Kijk naar alle ruimtevaartuigen die naar verre planeten worden gestuurd en toch foto's door blijven zenden. Dat gaat allemaal met electro-magnetische energie. In de ruimte zit ook weinig troep dat de stralen tegenhoud. Allen de zon kan door een uitbasting voor bepaalde frequenties roet in het eten gooien (aurora). De ether is dus geen drager van radiogolven.