waarom draait uranus de andere kant op?

ik had een keer ergens gelezen dat uranus de andere kant op draait om zijn as dus. hoe kan dat en waarom draait uranus dat als enige linksom als alle andere planeten rechtsom draaien (of andersom)....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Uranus draait over kops om zijn as .(hoek van 97°)
De redenen zijn niet duidelijk , maar er zijn voorlopig twee plausibele manieren om dat te verklaren.
-Vooral vroeger dacht men dat er ooit een grotere planeet met Uranus is gebotst of in opgegaan , zodat de wentelrichting veranderde. Maar naderhand is men daar op teruggekomen omdat die planeet of object toch wel bijzonder groot moet geweest zijn om geloofwaardig te zijn.
-Een andere uitleg heeft te maken met zwaartekracht : Uranus zou onder invloed staan van andere grote planeten als Jupiter , Saturnus en Neptunus….in die mate dat Uranus uit evenwicht gebracht werd.
Het is ook zo dat Uranus eigenlijk de buitenste grote planeet was…maar Neptunus zou in botsing gekomen zijn met nog een andere grote planeet en zou daardoor in baan geswitched zijn met Uranus.
Door de manier van wentelen heeft Uranus geen duidelijke polen.( een dag duurt iets minder dan 18 aardse uren) Een jaar= 84 jaren.
Er zijn eigenaardige seizoenen en een nog meer eigenaardig magneetveld.Uranus heeft ringen ,maar niet zichtbaar vanop Aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cool!
dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (2)

Of een planeet met de klok mee of tegen de klok in om zijn eigen as draait hangt er van af van welke kant je de planeet bekijkt. Als je naar de planeet kijkt van boven zijn ene pool, dan draait hij met de klok mee, en als je naar de planeet kijkt van boven zijn andere pool, dan draait hij tegen de klok in.

Ofwel, zie de planeetdraairichtingen

Naam planeet noord zuid oost west
Mercurius tegen mee op onder
Venus mee tegen onder op
Aarde tegen mee op onder
Mars tegen mee op onder
Jupiter tegen mee op onder
Saturnus tegen mee op onder
Uranus mee tegen onder op
Neptunus tegen mee op onder
Pluto mee tegen onder op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast Uranus draait ook Venus de 'verkeerde' kant op.
Uranus zou door zware kosmische inslagen een ongewone rotatie hebben.