In volgorde van klein naar groot? (Hemellichamen)

Zwarte gaten
Sterren, waaronder de Zon
Bruine dwergen (tussenvorm van een (rode dwerg)ster en een planeet)
Planeten, waaronder de Aarde
Dwergplaneten
Planetoïden (ook bekend als asteroïden)
Manen, waaronder de Maan van de Aarde
Kometen
Meteoren of vallende sterren
Sterassociaties
Moleculaire wolken
HII gebieden zoals de Orionnevel.
Sterrenstelsels, zoals onze eigen Melkweg en Andromedanevel
Clusters van sterrenstelsels.
Supercluster, een groepering van clusters van sterrenstelsels
Quasars

Ik weet dat alle afmetingen verschillen, maar gemiddeldes ;

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, bedankt voor de informatie! Zal ik de vraag stellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik snap m denk ik. Wij moeten ze in de goede volgorde zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het bij sommige niet :S
amigo
12 jaar geleden
Als je nou degenen waar je de afmetingen WEL van weet uit het rijtje laat bespaar je ons een hoop werk, en als iemand dan met een antwoord komt kun je die zelf later toevoegen. Zoals het nu is gevraagd, vraag je mensen van 25 objecten allerlei info bij elkaar te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je altijd zo goed om anderen het werk te laten doen waar je zelf geen zin in hebt ? Zoek ze zelf maar op in Wikipedia ;-(

Het beste antwoord

In feite stel je geen slechte vraag en is het onderwerp best interessant.

Maar zelfs al zou iemand een goed onderbouwde reactie geven op je vraag, met het antwoord ben je niks.

Het spreekt voor zich dat een ster in het algemeen genomen groter zal zijn dan een planeet. Maar als je kijkt naar de planeten in ons zonnestelsel alleen al, dan zijn er al zeer grote verschillen merkbaar.

De zon heeft een diameter van 1.392.000 kilometer. Ter vergelijking heeft Jupiter er één van 142.984 kilometer en de aarde er één van 12.756 kilometer.

Asteroïden: de grootste bekende heeft een diameter van 975 km, de kleinste zijn 'zo klein als stof'.

Melkweg: daar is geen oppervlakte van, alle hemellichamen samen vormen 'de melkweg' maar de melkweg is geen afgesloten gebied.

Zwarte gaten: je hebt miniatuur zwarte gaten, stellaire zwarte gaten, middelgrote zwarte gaten en superzware zwarte gaten. Neem hier het gemiddelde van en je komt tot niets uit hé...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik durf de uitdaging niet aan te gaan om jouw rijtje te ordenen... Het heelal en alle hemellichamen daarin is niet iets wat we van groot naar klein kunnen bespreken. Elk hemellichaam is uniek op zich, heeft unieke eigenschappen en is verschillend van oppervlakte en omtrek.

Ik heb een video bijgesloten als voorbeeld van mijn stelling.
Om een lang verhaal kort te maken, een opsomming van hemellichamen van groot naar klein sorteren door gemiddeldes te gebruiken is zinloos.

Een volgroeide boomsoort kan je bespreken in gemiddelde hoogte, een mens kan besproken worden in gemiddelde lengte. DIt kan omdat de verschillen in het algemeen niet groot zijn. Oké, er zijn mensen van 2 meter en mensen van 1.5 meter. Maar het verschil ertussen is klein. Als we spreken dat sommige sterren 2100 keer zo groot zijn als de zon... Dan heeft het geen zin gemiddeldes hiervan te berekenen.

Het is wel mogelijk om sterren, planeten, asteroïden, op zich te sorteren van groot naar klein, dat kan dan wel nuttig zijn.

Als je naar iets specifiek op zoek bent, post je vraag hier maar, ik hoop dat we dan een duidelijkere respons kunnen geven.

Groeten,
JJanom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je het beste antwoord wat kennelijk mogelijk was gegeven :) +1 en beste antwoord