Kunnen wij mensen op de maan zien lopen?

Ik ben een keer bij een sterrenwacht geweest en daar kon je met grote telescopen de maan echt heel goed bekijken. Je kon alle kraters zien en je kon zelfs zien aan de trillende lucht dat het heel heet was.
Als het nou volle maan is (of bijna vol) en er komen net mensen aan op de maan, kan je ze dan zien landen/lopen op de maan (met zo'n hele grote telescoop)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De maan beslaat ongeveer 1800 boogseconden. Gezien het scheidende vermogen van de betere telescopen 'slechts' 0.4 boogseconden is, kan met objecten met de grootte van 1/4400 van de doorsnede van de maan nog zien. Mensen zal daarmee niet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelfs met een hele grote telescoop kun je dat nog steeds niet zien, de mensen zijn op die afstand te klein om met een optische telescoop te zien.
Op de maan is geen atmosfeer, de warmte van het oppervlak van de maan gaf dus niet het trillende beeld, dat waren de luchtlagen boven de telescoop in onze aardatmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen dit niet zien vanop de Aarde.
Maar de NASA is er wel in geslaagd onlangs foto's te publiceren waarop zelfs de voetsporen van de astronauten terug te vinden zijn.
De foto's zijn wel gemaakt vanaf een satelliet ....maar het resultaat is verbluffend : zie link

Toegevoegd na 1 minuut:
Lunar Reconnaissance Orbiter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die foto's werden dan ook vanuit een satelliet die rond de maan zelf cirkelde gemaakt, dat is veel dichterbij dan vanaf de aarde!