waarom hebben sommige planeten (bijv. jupiter en saturnus) veel meer manen dan andere (aarde, mars)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat komt omdat ze groter(zwaarder) zijn en meer gewicht hebben, daarom kunnen ze kleine hemellichamen beter aantrekken dan kleinere planeten dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gewoon toeval... Er is geen enkele reden te vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote planeten hebben door hun enorme aantrekkingskracht over de tijd genomen veel meer kans om een maan te 'vangen' dan kleinere soortgenoten.
AWM
14 jaar geleden
Grote planeten zijn ontstaan uit grotere delen van de oer-gaswolk waaruit ons hele zonnestelsel is ontstaan. Als een planeet ontstaat uit een groter deel van die gaswolk, is de kans groter dat er brokken samenklonteren tot losse klonten die later een maan vormen.

Daarna is, door de grotere zwaartekracht van de grote planeten, de stabiliteit van de banen van die manen groter, zodat die manen ook nu, vijf miljard jaar later, nog bij hun moederplaneet zijn gebleven.

Dat de Aarde zo'n gigantische maan heeft, is daarom een anomalie waarover heftig wordt gedebatteerd. In feite is onze Maan zo groot, dat velen zeggen dat we eigenlijk zouden moeten spreken van een dubbelplaneet.

Bij Mars zou je eigenlijk ook geen manen verwachten. Phobos en Deimos zouden ingevangen asteroïden kunnen zijn: net buiten de baan van Mars ligt immers de asteroïdengordel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Moet je eens kijken. Duurt 10 minuten.
http://www.youtube.com/watch?v=1JfwIVpBZvc
De maan zou in 100 jaar gevormd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die ken ik - de maan zou zijn gevormd toen de aarde botste met een andere (proto-)planeet, ongeveer ter grootte van Mars. Er is een andere theorie van veel recentere datum. Die stelt dat de vroege aarde meer uranium bevatte dan nu. Op een gegeven moment kwam zoveel uranium bijeen, dat de kritische massa werd overschreden. Een gigantische kernexplosie in de diepste aardlagen leidde tot het uitstoten van een enorme hoeveelheid massa. Die vormde later de maan.
AWM
14 jaar geleden
Is ook een interessante theorie.
In onderstaand artikel wordt geopperd dat het meer oververhitting was, maar wat maakt het uit ;)
http://www.cosmosmagazine.com/features/print/2421/birth-moon?page=0%2C5