Er zijn waarschijnlijk duizenden planeten in ons Universum. Om onze zon draaien er daarvan slechts acht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Miljoenen planeten zelfs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten million million million million million million million million million planets in the universe''

nee grapje het zijn er zo veel... je zou er eeuwen over doen om ze allemaal te tellen... trouwens we hebben tot nu toe nog maar 5% van het universum geobserveerd... het zijn er ontzettend veel... genoeg om je effe bezig te houden met tellen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weten ze dat het 5% is dan? Dan zouden ze 100% ook moeten weten en dat weten ze toch niet?
Alle sterren zijn zonnen. De theorie is dat alle zonnen planeten om zich heen hebben draaien. Sommige zijn enorme gasplaneten zoals Jupiter en Neptunus en andere zijn planeten met een vaste grond waar je op kan lopen zoals de aarde en mars. Het is alleen niet zeker hoeveel planeten elke zon om zich heeft draaien. Ons zonnestelsel heeft er acht, maar het is dus niet duidelijk of dat veel of weinig is. Stel dat er gemiddeld vier planeten om elke zon draait; in de Melkweg wordt het aantal zonnen geschat op honderd biljoen. Ga dan even na dat er net zoveel sterrenstelsels zijn als de Melkweg, dan kom je uit op honderd biljoen maal honderd biljoen maal vier ;). Maar dit is natuurlijk nog langs niet bewezen en zijn allemaal theorieën. Check anders de series "through the wormhole", heel interessant allemaal! Er zij trouwens genoeg docu's van Discovery of national geographic die kan checken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt 100 miljard sterren in ons melkwegstelsel.
Snap je verwarring wel, want in series zoals "Through the wormhole" wordt de engelse vertaling voor ons miljard genoemd als "Billion" Biljoen = 1.000.000.000.000
Miljard = 1.000.000.000 Scheelt een paar nullen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zei ik
We hebben nu 8 planeten, 5 dwergplaneten en 694 exoplaneten geteld en er zijn er nog absurdelijk veel meer te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk om op te antwoorden.
Toch een rekenoefening:
Wanneer we ervan uitgaan dat ons Zonnestelsel zo’n beetje gemiddeld is ...en 8 planeten telt ....moeten we dat aantal al met 150 miljard tot 450 miljard vermenigvuldigen (het aantal geschatte sterren in ons Melkwegstelsel .
Dit getal moeten we nog eens vermenigvuldigen met ‘vele’ miljarden (het aantal melkwegstelsels dat eventueel mogelijk is te observeren )
Momenteel is een gebied van ongeveer 92 miljard lichtjaren (in diameter) te berekenen.
Maar hoeveel dat stukje nu van het ganse heelal uitmaakt is ons totaal onbekend . Het staat wel vast dat het heelal groter wordt . Maar grenzen zijn niet bekend

Toegevoegd na 15 minuten:
8 x 7 × 10^22 in het zichtbare (niet berekenbare!) deeltje van het heelal. zo'n 46 miljard lichtjaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het telt zo veel dat je niet kan tellen . Er zijn zo veel nog te ontdeken 8 planeten.

Toegevoegd na 39 seconden:
Dus ze kennen en iedereen kent al 8 belangrijke planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Miljoenen stipjes aan het firmament bleken, toen we de Hubble telescoop erop hadden gericht, melkwegstelsels te zijn! Elk melkwegstelsel (of sterrenhoop/ spiraalstelsel) bestaan uit op zich miljarden sterren met iedere ster potentieel 1 of meerdere planeten om zich heen.

Potentieel is er dus een mogelijkheid dat ons universum miljarden en miljarden planeten bevat.

Probleem is echter de afstand.
We kunnen aleen uit indirecte waarneming opmaken of planeten om een ster draait: wanneer een ster tijdelijk dimt, zou dat kunnen betekenen dat er een planeet voorlangs schuift.

Op die manier hebben we er nu al honderden in kaart gebracht maar dat is natuurlijk niets tegenover wat men nog verwacht te vinden!
12 jaar geleden
Volgens de wetenschappers zijn er alleen al in onze melkwegstelsel miljarden planeten en laat staan buiten ons melkweg stelsel zijn weer een aantal miljarden andere melkwegstelsels dus voor ons oneindig veel. Een voorbeeld hoe groot het heelal is stel je zou net zo snel als het licht reizen en je wilt naar de dichtstbijzijnde ster reizen dan doe je daar maarliefst 4,2 jaar over met een snelheid van 300000 km per uur het waarneembare heelal is ongeveer 2 miljard lichtjaar verwijderd van ons en daarbuiten strekt het zich alleen maar verder uit.