Is er een maximum grootte dat planeten groot kunnen worden of is het zo dat zolang er materie is zolang kan een planeet toenemen in grootte?

Antwoorden (2)

Planeten hebben een bepaalde maximale hoeveelheid massa, als ze zwaarder worden dan ongeveer 0.08 x de massa van onze zon, wordt de zwaartekracht in de kern zo groot dat er fusiereacties met deuterium op gaan treden en dan worden het bruine dwergen (een type ster).
Cryofiel
Yep
Enne...hoe is dat dan geregeld met planeten als Jupiter en Saturnus?
Die hebben slechts een bijzonder kleine vaste substantie ( steen en ijs ).
Dus een relatief kleine massa en geen fusieprocessen in de kern. Van Jupiter werd vroeger wel eens beweerd dat hij op 't randje zat maar dat schijnt wel mee te vallen.
Goeie vraag ,
Maar moeilijk een zinnig antwoord op te geven.
Eerst en vooral kennen we niet veel planeten ...die van ons Zonnestelsel en een 700 exo planeten.
Van de terrrestische planeten is de Aarde de grootste in ons Zonnestelsel , mogelijk zijn er een paar grotere gevonden in andere Zonnestelsels.
De grotere planeten zijn allemaal gasreuzen ....in ons Zonnestelsel : Saturnus en Jupiter ; Planeten waarvan men niet eens met 100´zekerheid hebben dat ze een vaste kern hebben (volgens Nasa en Esa) ;
De grootste exo-planeet voorlopig ontdekt is ook een gasreus ....maar wel één die nog veel meer vragen oproept rond densiteit en zwaartekracht ....zoveel zelfs dat de gaande theorieën rond planeetvorming er wel eens zouden kunnen aan zijn voor de moeite . het gaat over http://en.wikipedia.org/wiki/HAT-P-1b

In ons Melkwelkstelsel wordt er al er ruwe schatting gemaakt van meer dan 10 miljard bewoonbare planeten

Er zijn nog zoveel constellaties en verschillende soorten constellaties te ontdekken en de materie is nog zo onbekend , dat astronomen alleen kunnen gissen en berekenen op basis wat we nu kennen.
En dan klopt voor een deel de verklaring van Stippel ....
Maar met Hat-P-1b alleen al staat die theorie op de helling
GISsen is een prachtig vak voor een geogravin!