Hoe kan het dat we altijd de zelfde sterrenhemel zien?

De aarde draait om zijn as en om de zon, maar we zien altijd dezelfde sterren. Als we op dit moment aan de andere kant van de zon zouden zijn, dan zou dat toch een totaal ander sterren patroon moeten zijn. Wie kan mij dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet kijk ik elke maand tegen andere sterren aan maar het stuk rond de poolster enzo en het noorden blijft altijd hetzelfde. En we draaien toch om de zon heen dus over een half jaar STAAN we toch aan de andere kant van de zon?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zien helemaal niet altijd dezelfde sterrenhemel! Kijk nog eens goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste stippel. Het spijt me dat ik niet zo goed in taal en communicatie ben dan u, en dat ik mijn vraag een beetje oppervlakkig heb gesteld. Gelukkig zijn er andere mensen die wel beschikken over een inlevingsvermogen en met boeiende antwoorden komen ipv als een politie agent melding te maken voor verwijdering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nou Mukky, je kunt er zelf ook wat van... Zo zorg je er ook wel voor dat mensen gráág antwoord geven op je vragen :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi hippo! Werkt u bij de politie omdat u zich aangesproken voelt? Ik vind uw reactie overigens niet evident. Waar kan ik zelf ook wat van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mukky, jouw vraag is niet zo duidelijk. Dat is niet erg, want het is een bekend verschijnsel, dat iemand die iets niet begrijpt, het moeilijk vind om een goede vraag daarover te stellen. Dat moet je dus veel oefenen. En daarom geef ik je een compliment.
Stippel vond, dat je vraag een verkeerde vooronderstelling betrof, en dat is tegen de regels. Daarom stelde ze voor de vraag te verwijderen. Vat dit niet persoonlijk op.
In het geval iemand is persoonlijk opvat, kan hij kiezen voor strijd. Zo ervoer Hippo jouw antwoord.
Stel dus gewoon je vragen, en vat de antwoorden nooit persoonlijk op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste klaas. Hartelijk dank voor je toelichting. Ik begrijp helemaal wat je zegt en heb het misschien iets te persoonlijk opgepakt, maar voel mezelf niet aangevallen en ben absoluut niet boos of iets. Ik begrijp alleen niet welk voordeel stippel ermee doet om voor te stellen de vraag te verwijderen. En als je dat dan in een reactie zet kun je toch verwachten dat de vraag steller daar een reactie op terug geeft. Of werkt het hier anders? En waarom word mijn vraag niet verwijderd en zijn er mensen die wel "normaal" antwoord hebben gegeven? Een klein beetje begrip voor mensen die hier nieuw zijn en niet goed uit de voeten kunnen komen met een zinsopbouw, denk ik dan. Maar goed, ik zal in het vervolg mijn vragen "proberen" duidelijker te stellen.

Het beste antwoord

Wij kunnen nooit de onderste kant van de sterrenhemel zien. De aarde draait wel, maar alleen om haar as. Boven blijft altijd boven en beneden altijd beneden.

Als je naar dit filmpje kijkt, begrijp je het beter.
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060208_dagennacht01

Toegevoegd na 5 minuten:
Vanaf 1 minuut 35 zie je duidelijk dat waar wij wonen, we nooit de onderkant van de sterrenhemel kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, en vooral voor de link ;) er beginnen langzamerhand wat sterretjes te branden waardoor ik het bijna begrijp nu. (de vraag die nu overblijft is, zouden we een ander sterren patroon zien als we het vanaf de zuidkant zouden observeren) :p of heb ik weer ergens niet op zitten letten?

Andere antwoorden (2)

Als we aan de andere kant van de zon zijn, zien we inderdaad andere sterren dan nu.

Op dit moment is bijvoorbeeld het sterrenbeeld Orion prachtig te zien. Orion is een echt wintersterrenbeeld.

Als je elke nacht om dezelfde tijd kijkt waar Orion staat, zie je dat Orion zich heel langzaam verplaatst. Over een half jaar is Orion dan ook niet zichtbaar: Orion staat dan ongeveer achter de zon, en zou dus overdag zichtbaar zijn als de zon niet zo in de weg zou staan.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt, is dat we *enkele* sterrenbeelden het hele jaar door kunnen zien. Denk bijvoorbeeld aan de Grote Beer en de Kleine Beer.

Dat we die sterrenbeelden wel het hele jaar door kunnen zien komt doordat die ver in het noorden staan - en doordat wij op het noordelijk halfrond wonen. Sterrenbeelden die in het noorden staan staan "dwars" op de verbindingslijn tussen aarde en zon. Daardoor kunnen die sterrenbeelden nooit achter de zon verdwijnen zoals Orion dat juist wel doet.

Wat je wel ziet als je elke nacht op hetzelfde moment naar zo'n noordelijk sterrenbeeld kijkt is dat zo'n sterrenbeeld heel langzaam rond de noordpool (in dit geval: rond de Poolster, Polaris) draait. Als de Grote Beer vandaag "rechtop" staat, zal hij over precies een half jaar dus "op zijn kop" staan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef maar snel een plus want ik heb de vraag gemeld voor verwijdering wegens verkeerde voor-onderstelling ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en op het zuidelijk halfrond zie je toch echt ook andere sterren dan hier.
Het zuiderkruis heb ik hier nog nooit gezien.
Reddie
12 jaar geleden
Zonneklaar en duidelijk uitgelegd. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar: de sterrenbeelden veranderen wel (een heeeeeeeeeel klein beetje) doordat de aarde rond de zon draait. Dat verschil kan onder andere worden gebruikt om de afstand van sterren onderling te bepalen door de parallax. Voor een eenvoudige waarnemer met het blote oog, of zelfs met een goede amateurtelescoop zijn de verschillen veel te klein om te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke uitleg en verklaring, +
Cryofiel
12 jaar geleden
@viridiflavius, ik redeneer niet verkeerd om. Neem een heeeeeel lang stuk papier - bijvoorbeeld een lange rol toiletpapier. Ga naar buiten en rol het papier op straat uit. Helemaal links teken je de zon en de aarde die rond de zon draait. Als je de diameter van de aardbaan zo'n 10 cm maakt, past dat net. Helemaal rechts op de rol toiletpapier teken je Orion. Nu is het winter. Stel dat de aarde aan de rechterkant van de zon zit. De aarde zit dus tussen de zon en Orion in. Een poppetje op de aarde ziet dus 's nachts Orion als het omhoog kijkt. Want het is nacht als het poppetje aan de rechterkant van de aarde staat, omdat het poppetje dan de zon niet kan zien. Een half jaar later is het zomer. De aarde is dan een half rondje verder in haar baan. De aarde is dan dus links van de zon. Als het voor het poppetje nu nacht is, en het poppetje kijkt omhoog, kijkt het poppetje dus naar links. Het poppetje kan dus Orion niet zien - want Orion staat rechts. Om Orion te zien, moet het poppetje 12 uur wachten. Dan zou het poppetje Orion kunnen zien als het recht omhoog zou kijken. Met als praktisch probleempje dat de zon nu verblindend tussen het poppetje en Orion in staat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo zie ik het niet. Een siderische dag is de tijd die de aarde nodig heeft om eenmaal rond haar eigen as te draaien. Een siderische dag duurt 23 uur, 56 minuten en een paar seconden. Voor het dagelijkse leven is de gewone dag van 24 uur veel handiger. Dat is wat wij ervaren. Het is de tijd die de zon gemiddeld nodig heeft om van hoogste punt naar hoogste punt (van de volgende dag) te gaan. Juist doordat wij de zonnedag hanteren en niet de sterredag, zien wij Orion elke dag ongeveer 1 graad verschuiven (een totale verschuiving van 360 graden in 365,25 dagen). Kijken wij elke dag op dezelfde ZONNEtijd naar Orion, dan verschuift Orion dus, en staat Orion op een gegeven moment achter de zon. Zouden wij elke dag op dezelfde STERREtijd naar Orion kijken, dan zouden wij Orion natuurlijk elke dag op dezelfde plek zien. Probleem zou dan zijn dat de zon elke (sterre)dag ongeveer 1 graad zou verschuiven. Dus 00:00 sterretijd eind februari is Orion te zien. En ook echt te zien, want het is middernacht. Maar diezelfde 00:00 sterretijd eind augustus (een half jaar later) zou de zon net op haar hoogste punt aan de hemel staan. Tja, in theorie zou je Orion kunnen zien, want Orion staat eind augustus op 00:00 STERREtijd even hoog aan de hemel als eind februari op 00:00 STERREtijd. Maar wat heb je daaraan als je, als gewone aardling, de ZONNEtijd hanteert?
Cryofiel
12 jaar geleden
Minnaert? Van de Natuurkunde van het Vrije Veld? Prachtige boeken! Die app ken ik. Best handig om dingen te herkennen. Over herkennen gesproken - toen ik in Litouwen was, een stuk buiten de stad, was het best moeilijk om de Grote Beer en de Kleine Beer te herkennen. Er waren daar zo enorm veel sterren zichtbaar dat de sterrenbeelden zoals wij ze kennen er vrijwel in verdwenen. Een beetje vergelijkbaar met deze foto:
http://apod.nasa.gov/apod/image/1202/JackFusco_ZodiacalLightPortrait.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het filmpje in een later antwoord heeft de doorslag gegeven dat ik het ongeveer begrijp nu. Ik wil je tog graag bedanken voor je duidelijke uitleg en het meedenken bij mijn iet wat lastig gestelde vraag ;)
Ik neem aan dat je bedoelt, dat de Aarde om de Zon beweegt, en dus een half jaar later aan de andere kant van de Zon is, zo'n 300 miljoen km verder op. Om vervolgens weer naar het oude plekje terug te keren.

De Aarde maakt zo een schommelbeweging, gezien vanaf grote afstand.
Als je met je hoofd heen en weer beweegt, zie je meer diepte in de verte. Je ziet dus kleine verschillen.
En dat is met de Aarde dus ook zo.

Door foto's van een half jaar verschil, met elkaar te vergelijken, kunnen sterrenkundigen de afstand van de Aarde tot de nabije sterren berekenen.
Hoe meer zo'n ster beweegt, hoe dichterbij hij staat.

Dit verschijnsel heet parallax.

Door goed waar te nemen, zie je dus meer verschijnselen.
Ook is het zo, dat een mens maar een beperkt waarnemingsvermogen heeft. Ons blikveld is beperkt. Naar mate wij ouder worden, verruimt dit zich (enigszins).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de uitleg hoort bij wat ik bedoel, maar de vraag was ook iet wat lastig gesteld van mijn kant uit. Ik ben er overigens wel iets wijzer door geworden. Graag bedank ik je voor je antwoord en het meedenken met mijn vraag ;)