Zijn de zonsopgangs en zonsondergangs tijden over duizende jaren nog steeds hetzelfde?

Ik keek op een site genaamd www.suncalc.net en daar zag ik hoe verder je de tijd ingaat hoe eerder de zon opkomt en steeds eerder ondergaat.?? Op toch dezelfde datum?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
niko
9 jaar geleden
Als het in verleden veranderde,zoals je zegt,zal het in de toekomst ook wel veranderen.

Antwoorden (3)

De aarde draait steeds langzamer om haar as omdat de getijde werking van de maan de rotatie vertraagd. Als gevolg daarvan verwijdert de maan zich ook langszaam va de aarde. Circa anderhalf miljard jaar geleden duurde een dag slechts 16 uur. Dus de tijden van de zonsondegang en opkomst zijn verandert en veranderen nog steeds.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je begrijpt dat met een kortere dag er ook veel meer dagen in een jaar gaan ( de lengte van het jaar is veel minder aan verandering onderhevig ) dus de huidige kalender is niet meervan toepassing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"met een kortere dag er ook veel meer dagen in een jaar gaan".
Deze logica klopt wel, maar waarschijnlijk zal de aswenteling van de aarde vertragen, en de dagen dus langer worden, waardoor er MINDER dagen in een jaar gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoeld, maar mullog zegt niets verkeerd Reddie.
Voor mij is dit een plus waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen al doordat er niet een heel aantal dagen in een jaar gaan (vandaar onze ingewikkelde kalender met schrikkeldagen en zo) zijn de tijden ook nu al elk jaar ietsje verschillend. Een fraai antwoord van Mullog en van mij ook een plus!
Behalve dat de aarde langzamer gaat draaien en dat er geen heel aantal dagen in een jaar past, speelt ook nog mee de tijdvereffening. Doordat de aardas een schuine stand heeft t.o.v. het baanvlak en door de ellipticiteit van de aardbaan zijn er door het jaar heen verschillen van + of - 15 minuten tussen de ware en de middelbare zonnetijd. Deze correctie verloopt volgens een vast patroon door het jaar heen, maar is wel afhankelijk van de precessie (de tolbeweging van de aardas). De precessie heeft een periode van zo'n 26.000 jaar. Ook dit verschijnsel zal er daarom voor zorgen dat tabellen van zonsopkomst en -ondergang over enkele eeuwen niet meer kloppen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Inmiddels heb ik even naar SunCalc gekeken. Ik kom tot de conclusie dat dit programma voor de verre toekomst niet nauwkeurig is. Voor 25 okt. 3014 is de zonsopkomst eerder en de ondergang later dan nu. Dat kan alleen maar betekenen dat deze berekeningen betrekking hebben op een datum die feitelijk eerder in het jaar ligt; in de zomer ipv in de herfst.
WimNobel
9 jaar geleden
De tijd veranderd en schuift als ware op tot uiteindelijk het in juni winter is