Wat is de verschil tussen een zwartgat en een wormgat?

En wat zie je in een wormgat en wat zie je in een zwartgat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Bij een zwart gat is er een vervorming van de ruimte-tijd die veroorzaakt wordt door een grote compacte massa (b.v. een ingestorte ster). De massa is nog steeds in de ruimte aanwezig en kan andere objecten aantrekken. Van die andere objecten wordt de beweging beïnvloed en ze kunnen dan ook in het zwarte gat terechtkomen. De massa van het object wordt aan die van het zwarte gat toegevoegd en dat wordt dus groter. Eenmaal in het zwarte gat is er geen weg terug: niets kan ontsnappen (zelfs licht niet - vandaar de naam). Maar de materie die in het zwarte gat terecht is gekomen bevindt zich dus wel daar waar we het naartoe hebben zien vallen. De mogelijkheid van zwarte gaten volgt uit de relativiteitstheorie (dus quantumfysica is niet nodig om ze te beschrijven) en algemeen wordt aangenomen dat ze echt bestaan als eindproduct van zware sterren.
Bij een wormgat is er ook een vervorming van de ruimte-tijd maar nu gaat het om een doorgang naar een ander deel van de ruimte-tijd. Als een object in een wormgat terechtkomt blijft het niet aanwezig in dat deel van de ruimte-tijd maar komt het in een heel ander deel van de ruimte-tijd tevoorschijn. Dit wordt niet veroorzaakt door een grote massa, maar door de combinatie van relativistische en quantumeffecten. Aangezien er nog geen goede relativistische quantumtheorie is is ook nog niet duidelijk of wormgaten echt kunnen bestaan en hoe ze dan precies zouden werken. Ook is niet duidelijk hoe ze zouden kunnen ontstaan en of ze wel voorkomen in het heelal.
WimNobel
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Als je in een zwart gat ter grootte van een ster terecht komt wordt je "gespagettificeerd", d.w.z. uitgerekt tot lange draden vanwege de enorme getijdekrachten. Maar bij zeer grote zware gaten (van 1 miljoen zonsmassa's, zoals in de kern van melkwegstelsels) kun je ongemerkt het zwarte gat binnenkomen. Je ziet dan de ruimte buiten het zwarte gat zeer vervormd.
Van wormgaten is nog te weinig bekend om te kunnen zeggen wat je precies ziet. Meestal wordt aangenomen dat je een passage door een wormgat niet kunt overleven maar als dat wel lukt zie je het deel van het heelal waar je via het wormgat naartoe bent gereisd, op een verder normale manier.

Andere antwoorden (2)

Zwartgat:

Volgens de algemene relativiteitstheorie is een zwart gat een gebied waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen, vanwege de extreme vervorming van de ruimtetijd door de zwaartekracht van een zeer compacte enorme massa. Rond een zwart gat is er een denkbeeldig oppervlak dat als grens optreedt, de waarnemingshorizon. Vlak boven deze waarnemingshorizon kan het licht nog net aan de zwaartekracht van het zwarte gat ontsnappen.

Wormgat:

Een wormgat, ook bekend als een Einstein-Rosen brug, is een hypothetische mogelijkheid binnen de ruimtetijd. In de normale ruimte kan men tussen twee punten niet sneller reizen dan het licht, maar volgens de theorie van een wormgat bestaat er een "korte weg" in het universum. Langs deze korte weg is het dan mogelijk om sneller naar een ander punt in de ruimte te reizen dan wanneer je zou "omreizen" over de normale weg, ook al zou je dat doen met de snelheid van het licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans dat je dat ooit gaat tegen komen is enorm enorm enorm… klein… Dus om precies te weten wat je ziet is onmogelijk
Heel simpel gesteld:
Een zwart gat is een in elkaar gezakte ster die een zwaartekracht heeft die zo groot is dat zelfs licht er niet uit kan ontsnappen. Van een afstand "zie" je dus helemaal niets wat je waar zou nemen als een zwart gat.
Een wormgat is een theoretische verbinding tussen twee plekken in het universum. Ga door een wormgat en je verplaatst je in de tijdruimte.

In space is veel onbewezen maar zwarte gaten staan een stuk dichter bij de kennis die we hebben dan wormgaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
wat zie je in een zwart gat? Daar kan je niet komen. Stel je een zwart gat voor als alle materie op de aarde samengedrukt tot een erwtje. Dus het gewicht van de aarde maar dan ter grootte van een erwt. Zwaartekracht is onvoorstelbaar groot. Van zien is geen sprake meer. Wat zie je midden in de zon?