Het is niet correct om te spreken over een absolute snelheid wanneer het de uitdijing van het heelal betreft aangezien het niet zo is dat er steeds "lege ruimte" bijkomt (een sterrenstelsel wat zich aan de rand van het universum bevindt zal over bijvoorbeeld 1000 jaar nog steeds dicht bij de rand liggen). De uitdijing van het heelal wordt daarom uitgedrukt in een relatieve snelheid, namelijk:

74.3 km per seconde per megaparsec (ongeveer 3 miljoen lichtjaar)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, met het uitbreiding van de universum gaat het nog lang en lang duren. De licht is veel sneller dan dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk wel. Doordat er buiten het universum nog geen natuurwetten zijn kan het heelal zich daar sneller uitbreiden dan het licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee want dan zouden wij daarvan niets kunnen zien; iets wat sneller gaat dan de lichtsnelheid en iets naar ons stuurt met de lichtsnelheid ten opzichte van zijn beweging van ons af zal ons nooit bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
De lichtsnelheid is absoluut. Als een sterke lamp zich met 95% van de lichtsnelheid van ons af beweegt, zal die lamp zijn licht uitstralen met 100% van de lichtsnelheid ten opzichte van zichzelf. Het leuke is dat wij het licht zullen ontvangen met diezelfde 100% van de lichtsnelheid ten opzichte van ons. Dus niet met slechts 5% van de lichtsnelheid.
Thecis
9 jaar geleden
enige is natuurljk wel dat er een roodverschuiving optreedt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. En wel een fikse.
Ja, er zijn delen van het universum die zich sneller van ons verwijderen dan de lichtsnelheid.

Ook sterrenstelsels in die delen van het universum verwijderen zich dus van ons met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid.

Dat kan, ook volgens de relativiteitstheorie.

De truc is dat de relativiteitstheorie zegt dat niets zich sneller dan het licht DOOR DE RUIMTE kan bewegen. Het stuk in hoofdletters bevat de clou: de ruimte zelf kan zich wel met een willekeurig grote snelheid uitbreiden.

Voorbeeld:
Als ik stilsta in mijn stukje ruimte, terwijl jij stilstaat in jouw stukje ruimte, staan we dus allebei stil. Als onze stukjes ruimte zich nu sneller dan de lichtsnelheid van elkaar verwijderen, verwijderen ook wij ons van elkaar vandaan met een snelheid die groter is dan die van het licht - en dat terwijl we allebei stilstaan.

De delen van het universum die zich sneller dan het licht van ons verwijderen zijn natuurlijk niet waarneembaar. Daardoor zijn ze voor ons niet van belang, want er is geen enkele vorm van interactie tussen die stukken universum en ons.

Cryofiel
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Het enige juiste antwoord!
Thecis
9 jaar geleden
+,
Wellicht leuk om te weten (eigenlijk om toe te voegen) is dat de uitdijing van de ruimte steeds sneller gaat. Er zal dus een moment komen (over zeeeer lange tijd) dat alles zo snel van elkaar af beweegt dat we alleen nog maar de lokale cluster zien en verder helemaal niets!
(voetnoot, als de locale cluster dan nog bestaat en niet al 1 groot iets is geworden en er nog een waarnemer is die dit allemaal kan zien).
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat je beschrijft heet de Big Rip:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Rip
of, uitgebreider:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Rip Nadat we alleen nog de lokale cluster kunnen zien, komt het moment waarop we alleen nog de eigen Melkweg kunnen zien. Daarna komt het moment waarop we alleen nog het eigen zonnestelsel kunnen zien. Dan alleen de aarde zelf (geen zon meer), en dan -- is alles weg.