Hoe heet ons zonnenstelsel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is het zonnestelsel, zonder de meervouds-n in het midden. Volgens het Groene Boekje is dat omdat er maar één zon is.
Van Dale geeft echter als betekenis: "groep van hemellichamen met een centraal lichtgevend hemellichaam." Er is dan ook een meervoud: zonnestelsels. Op zich zou jou schrijfwijze dus goed moeten zijn, maar ja, consequent zijn is in taalland knap lastig.
Antoni
9 jaar geleden
Er is steeds maar één centraal lichtgevend hemellichaam, de zon, in ieder stelstel. Dus daarom "zonnestelsel" zonder die tussen-n. Overigens hoeven er niet méér (dan een) te bestaan om te kunnen spreken van meerdere dan die ene of dat ene werkelijk bestaande. Je kan bijvoorbeeld in theorie spreken over meerdere (in dit geval zonnestelsels): "Stel je eens voor, dat er meerdere ...'s bestaan.".

Antwoorden (2)

Het betreft een planetenstelsel waarvan de naam 'Zonnestelsel' is, omdat onze centrale ster de Zon heet.

Je hebt bijvoorbeeld ook het planetenstelsel Upsilon Andromedae. Daarin draaien de planeten om een dubbelster (Upsilon Andromedae A en Upsilon Andromedae B)

Toegevoegd na 43 minuten:
Ter verduidelijking:
Er bestaan niet meerdere 'zonnestelsels'. Zonnestelsel is een unieke naam die van toepassing is op ons planetenstelsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rabelais,
Ik waardeer immer jouw antwoorden. Maar nu het volgende. Wat is jouw antwoord daarop?
"Er bestaan geen andere zonnestelsels", zegt Rabelais een der gewaardeerde beantwoorders van dit soort vragen in " Goede Vraag". Het is een unieke naam die van toepassing is op ons zonnestelsel, een planetenstelsel waarvan de naam'Zonnestelsel' is omdat onze centrale ster de Zon heet. Met dit laatste bedoelt Rabelais dat wij mensen op aarde die ster de naam Zon hebben gegeven. Hiermee zegt Rabelais dat de naam van ons stelsel 'Zonnestelsel' ook uniek is.
Hiermede geeft hij dus aan dat er niet meer van dergelijke stelsels zijn, immers uniek betekent enig. In dit geval enig in zijn/haar soort. Dat roept bij mij de vraag op:
Als ons stelsel uniek is inclusief de aarde en haar bewoners en noem maar op, waar steunt dan het/de idee op dat er andere sterrenstelsels zouden zijn met soortgelijk leven zoals bv. de mens, als hier op aarde in ons unieke zonnestelsel??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank dat je mij dergelijke kwaliteiten toedicht, hoewel ik het waarheidsgehalte durf te betwijfelen. ;)
Het Zonnestelsel is als planetenstelsel zeker niet uniek. De náám is echter uniek, of zou het moeten zijn.
Het woord zonnestelsels (meervoud) bestaat wel in de Nederlandse taal om aan te duiden wat werkelijk planetenstelsels zijn, maar dat kan je vergelijken met Maggi. Dat is een soortnaam voor smaakversterkers van allerlei merken geworden. Dat er elders in het universum leven te vinden moet zijn, lijkt me statistisch gezien overigens vrijwel zeker.
Erna55
9 jaar geleden
@ gerardkl
Elke ster heeft een naam. De " onze" heet ZON.
Het ZONNESTELSEL is dus uniek. Anders het het het poolster-stelsel of XXX-stelsel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De ontdekking van planeten bij andere sterren is relatief nieuw. Voorheen was er maar één ster met een plantentenstelsel: de zon. En er was dus ook maar één zonnestelsel. Toen er ook bij andere sterren planeten gevonden werden werd er ook over andere stelsels gesproken. De centrale ster in zo'n stelsel werd vaak ook "de zon van dat stelsel" genoemd. Of dat strikt genomen correct is daar kun je over discussiëren. Feit is dat er iets nieuws ontdekt is. Nieuwe dingen moeten ook namen hebben. De taal moet zich daar op aanpassen. Nieuwe dingen vragen om nieuwe aanpassingen. Zo'n aanpassing is dus niet per definitie fout. Merk verder op dat we zon en maan met een kleine letter schrijven. Mars, Venus, ja, zelfs de naam van de planetoïde Vesta schrijven we wél met een hoofdletter. Die laatste zijn overduidelijk namen. De eerste twee, de zon en de maan, dus niet. Feitelijk zijn het soortnamen. Andere planeten hebben ook manen. Om daar die soortnaam te gebruiken, dat vinden we heel normaal. Waarom zou het dan abnormaal zijn om over een centrale ster van een ander plantentenstelsel over de zon van dat stelsel te praten ? Het is NIET abnormaal ! Er is niets mis mee ! En als we een andere ster als een andere zon beschrijven, dan het het stelsel van die andere zon ook een ander zonnestelsel !!! Er bestaan tegenwoordig dus wel dégelijk meerdere zonnestelsels !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewieze[...]
De vraag is gesteld in de categorie Ruimtevaart & Sterrenkunde, niet in de categorie Taal.
In de reactie hierboven geef ik ook aan dat de meervoudsvorm 'zonnestelsels' gewoon correct is als soortnaam.
Dat ik de Zon en de Maan met een hoofdletter spel is inderdaad niet helemaal juist, maar betreft een persoonlijke voorkeur. ;)
In wetenschappelijke taal heet de de centrale ster (lees: de zon) in ons stelsel "Sol".
Het zonnestelsel is dus in die termen het stelsel van Sol. Maar die benaming wordt bijna niet gebruikt. Bijna iedereen heeft het gewoon over het zonnestelsel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, wij Terranen zijn slordig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Inderdaad ;-)