Stel de aarde staat 1000 kilometer dichter bij de zon, is het dan warmer op aarde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Reddie
9 jaar geleden
De diameter van de aarde is al 12000km.
Dus 1000km dichter bij de zon is wel hééééél er weinig.
Net een beetje dikke dampkringlaag.

Het beste antwoord

1000 km is een heel korte afstandin vergelijking met de totale afstand.
Afstand tot de zon: 149.600.000 km

1000 km is dan 1/149600 = 0.00668%

Dit verschil ga je niet merken. Misschien is het verschil meetbaar en dan zal de aarde inderdaad iets warmer zijn.

De algehele tendens is inderdaad dat hoe dichterbij de zon, hoe warmer het wordt.
Voor de aarde zal een verschil van 1000 km niet echt merkbaar zijn

Toegevoegd na 12 uur:
Correctie, moet 0.000668% zijn (een 0 te weinig in het antwoord).
Thecis
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
0.00000668%, véél minder dus.
Cryofiel
9 jaar geleden
De extra energie-instraling gaat dan wel weer kwadratisch met de afstand, dus niet lineair. Maar met zulke kleine verschilletjes maakt een kwadraatje ook niet echt uit.
Thecis
9 jaar geleden
Inderdaad een foutje in het percentage, moet 0.000668% zijn (1 nul te weinig)
@Reddie, dat waren wel heel veel nullen te veel... @Cryo, helemaal gelijk, voor deze kleine afstand heb ik dat maar gelaten voor wat het was...
Thecis
9 jaar geleden
@ Reddie,
Het getal wat je weergeeft, is simpelweg de fractie
1000 / 149600000 = 0.00000668 (6.68 x 10^-6). Dit is gewoon de uitkomst van de deling.
Voor percentage moet dit getal x 100 gedaan worden 6.68 x 10^-4 %). Daar had ik me een 0 verteld.

Andere antwoorden (3)

Ja, maar volstrekt onmerkbaar. Minder dan 1/100000 graad.
1000km op de afstand van de zon, 150.000.000km, is wel erg weinig.
Reddie
9 jaar geleden
Nee, 1000 km is zo weinig op de totale afstand aarde-zon (ongeveer 150 miljoen km) dat de hoeveelheid extra zonnestraling verwaarloosbaar is.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Geen onderbouwing, maar wel waar.
Voor mij geen +, maar zeker ook geen -
De aarde zal dan ±1,00000066 keer dichter bij de aarde staan. De aarde zal dan ongeveer 13 promille van een procent meer zonnestraling krijgen (oppervlakte gaat kwadratisch met de afstand). De gemiddelde temperatuur op aarde was in 2010 ongeveer 14,63 graden. Als de stijging in temperatuur lineair zou zijn met de toename van de zonnestraling, zou dat een toename van 0,0035 graden betekenen (een stijging van 14,63 naar 14,6335 graden). De temperatuurstijging door de uitstoot van broeikasgassen is elk geval een meervoud hiervan.

De aarde maakt echter geen perfecte cirkel om de zon. Op 3 januari is de zon 4.999.942 km dichter bij de zon dan op 4 juli. Dus 5000x meer dan de afstand die jij noemt :). Dat scheelt 6,45% zonnestraling. Lineair vertaald naar temperatuur zou dat wereldwijd 18,6 graden schelen. Maar ik denk dat je dat niet lineair mag rekenen.