Wat is reden dat een globe altijd schuin in zijn houder zit?

Toegevoegd na 1 uur:
de houder: ik heb het over het mechanisme waarin een globe thuis rondgedraaid kan worden.
de aarde staat ook zo: ten opzichte van wat? niet tov de zon, want op dezelfde lengtegraad wordt het overal min of meer gelijktijdig donker.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Daar zijn twee redenen voor.

De eerste reden is dat de draaiïngsas van de aarde schuin staat ten opzichte van het baanvlak van de aarde. (Dat is de reden waarom wij seizoenen kennen.)

De tweede reden is dat je bij een schuinstaande globe makkelijker de gebieden rond de zuidpool kunt bekijken. Maar dat is een bijkomende reden; de eerste reden is de hoofdreden.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die tweede reden heb ik me nooit beseft, maar het is absoluut een bijkomend voordeel. Weer wat geleerd ! (+)
Cryofiel
9 jaar geleden
Het kan natuurlijk nooit de hele reden zijn, want dan zou de as van de globe horizontaal moeten worden gezet. Dat zou voor sommige doeleinden weliswaar praktisch zijn, maar het zou voor ons contra-intuïtief zijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik wil nog wat uitweiden over de eerste reden die Cryofiel noemde. Vraagsteller schrijft: “de aarde staat ook zo: ten opzichte van wat? niet tov de zon, want op dezelfde lengtegraad wordt het overal min of meer gelijktijdig donker.” Welnu, dat is een nogal onjuiste waarneming. Op dezelfde lengtegraad wordt het in principe niet overal min of meer gelijktijdig donker. En dat hangt weer nauw samen met de schuine stand van de aardas ten opzichte van het vlak van de baan van de aarde rond de zon. Hoe zit het eigenlijk? De zon gaat in de winter aan het eind van de middag ergens in het zuidwesten onder. En in de zomer laat in de avond veel meer naar rechts, in het noordwesten. Alleen rond 21 maart en 21 september gebeurt de zonsondergang pal in het westen. Dat betekent dat je nu, in de winter, iemand kunt opbellen in Marseille op het moment dat de zon bij Scheveningen in zee zakt, en dan zal de zon in Marseille nog niet aan het ondergaan zijn. Marseille ligt nagenoeg op dezelfde meridiaan als Scheveningen, dus even westelijk. Vanmiddag gaat de zon in het bovenste puntje van Schotland ongeveer op hetzelfde moment onder als in Scheveningen, en ook ongeveer op hetzelfde moment als in de zeeëngte Straat van Messina tussen Sicilië en de teen van de laars van Italië. En Wick in Schotland ligt op 3 graden westerlengte veel westelijker dan Scheveningen (4 graden oosterlengte) en Messina (15 graden oosterlengte).
De zonsopkomst deze dinsdag gebeurt daarentegen ongeveer tegelijk in Moermansk (Rusland, 33 graden oost), Scheveningen, en Las Palmas helemaal op 15 graden westerlengte op de Canarische Eilanden. De vorm en de opschuiving van de scheidingslijn tussen het donkere deel van de aarde en het door de zon verlichte deel kun je mooi zien op een “zonneklok”, die je op je computer kunt installeren, zoals deze:
http://www.mapmaker.com/v3/Sun%20Clock/sun%20clock%207.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker. Als je van de aardbaan een vlak maakt staat onze aardas tov dat vlak scheef. Net zo scheef als de as van de meeste globes. Zet je een schijnwerper op dezelfde hoogte als het middelpunt van een globe en verlicht je daar de globe mee.(horizontaal afstellen dus) dan zal je zien dat dan dag en nacht op de globe hetzelfde zijn als op de echte aarde
Bordensteker
9 jaar geleden
Dát is mij genoegzaam bekend, maar dat had Cryofiel in haar antwoord al vermeld. Ik wilde hoofdzakelijk ingaan op de onjuiste gedachte van vraagsteller dat het op dezelfde lengtegraad overal min of meer gelijktijdig donker wordt. Juist als gevolg van de schuine stand van de aardas is dat namelijk meestal niet het geval.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik hou er rekening mee dat niet iedereen zich met het beslist correcte verhaal van de lichtbron en de schuinstaande globe-as ook echt een voorstelling daarvan kan maken, en de proef zelf uitvoeren daar zullen er ook wel niet zoveel aan beginnen.
Daarom bedacht ik dat je zonder gesjouw met een lamp en zo zou moeten kunnen begrijpen dat als de zon in dit jaargetijde in het zuidwesten ondergaat (wat iedereen toch wel herkent), dat het dan logisch is dat je supersnel langs de meridiaan zuidwaarts reizend dichter bij de zon komt en dat de zon verder naar het zuiden dus nog niet zo ver ondergegaan is als bij ons. Waarmee een denkbeeld van vraagsteller omgetrokken is en er plaats komt voor een beter begrip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie aanvulling bordensteker. Mijn lichtbron reactie heb ik gegeven als aanschouwelijke optie omdat ik weet dat er ook mensen zijn die zich niet zomaar realiseren dat de zon zuidelijker (in de winter) later ondergaat (op dezelfde meridiaan), dus wat oostelijker en zuidelijker gelijkertijd en wel in staat zijn even een lampje op de globe te laten schijnen waarmee ze duidelijk die schduwlijn kunnen zien.