hoe bepaal je de inclinatiehoek door de lange en de korte as van een ellips te meten?

ik heb een opdracht en daar moet ik formule opstellen en ik heb wel iets maar die formule klopt niet want daarin gebruik ik maar 1 as mijn formule was i=sin(afstand A tot hemeloppervlak/afstand A tot de oorsprong)
ik heb een afbeelding toegevoegd die moet helpen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ik weet niet waar je deze formule vandaan hebt, maar die klopt sowieso niet. Waarschijnlijk verkeerd overgeschreven.
Het moet zijn sin(i) = (afstand A tot hemeloppervlak/afstand A tot de oorsprong).
Dit toegepast op de wereldbol: sin (90graden-i) = (korte as / lange as)
waar bij ik de hoek i neem zoals in je bovenste tekening.
Je kunt dat controleren door het wereldbolletje van opzij te tekenen.
Reddie