Kan de grootte van de dampkring veranderen?

Toegevoegd na 36 seconden:
Ik had verder niks te zeggen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De zon straalt naast licht ook voortdurend een stroom geladen deeltjes uit: de zonnewind. Die deeltjes gaan met een noodgang alle kanten uit en komen dus ook in de richting van de aarde.

Wanneer zo'n deeltje in botsing komt met luchtdeeltjes boven in dan kan zo'n luchtdeeltje door deze zonnewind "meegeblazen" worden. De aarde verliest op deze manier constant wat lucht uit de dampkring. Hierdoor word de dampkring steeds ijler.

Doordat de ijzeren kern van de aarde vloeibaar en in beweging is ontstaat om de aarde een magnetisch veld. Dat veld helpt ons niet alleen om met een kompas het noorden te vinden, maar "vangt" ook een heleboel van de deeltjes van de zonnewind. Het effect van het verdwijnen van lucht via de zonnewind is voor de aarde daardoor relatief beperkt.
Mars b.v. heeft niet zo'n magnetisch veld en is daardoor al een heel groot deel van haar dampkring verloren. Minder lucht in de dampkring is minder luchtdruk. Hierdoor is (waarschijnlijk) al het water op verdampt.

Wees dus maar blij dat de aarde nog wel zo'n veld heeft !

Aan de andere kant ontstaan door chemische reakties op aarde ook telkens nieuwe gassen denk b.v. alleen aan alle CO2 die vrij komt bij verbranding.

Natuurlijk komt het ook voor dat de aarde nieuw gas "opveegt" dat eerst vrij door de ruimte zweefde maar nu gevangen wordt door de zwaartekracht van de aarde.

Zo zijn er verschillende processen die invloed hebben op de dikte van onze dampkring, maar wanneer je alles optelt dan zie je dat de aarde heel langzaam steeds meer van haar dampkring aan het verliezen is. Maar voordat we hier zo ver zijn als de ijle lucht op Mars zijn we nog vele, vele jaren verder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+)
dus de dampkring wordt kleiner en ijler. In welke orde van grootte moeten we dan rekenen voordat het hier te ijl wordt? Jaren, eeuwen, millennia of astronomische eenheden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat laatste: de zeeën zullen eerder verdampen doordat de zon aan het eind van haar leven opzwelt waardoor het op aarde ook "ietsje " warmer wordt. Dat duurt nog een paar miljard jaar :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan niet alleen. Het gebeurt ook.
Er verdwijnen constant gassen uit de dampkring de ruimte in.
En er komen weer gassen bij, zoals Helium en CO2.
Maar dat gaat niet zo heel snel.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan helaas nog niet liken!
Erna55
9 jaar geleden
Like ik in jou plaats...