Hoe snel zou de Apollo 11 naar de zon kunnen reizen?

Stel dat Neil Armstrong destijds niet naar de maan was gevlogen maar naar de zon. Wanneer zou hij dan zijn aangekomen? En de andere kant op naar Pluto.
Wanneer had hij die bereikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pluto kan aan dezelfde kant van de zon staan of aan de amdere kant van de zon.. Dat scheelt nogal. Daarnaast zjn er verschillende banen die gevolgd kunnen wordn. Dat scheelt ook nogal. New horizons is januari 2006 gelanceerd en komt juli dit jaar bij Pluto aan. Dan heb je een idee.

Het beste antwoord

De Apollo 11 werd richting de maan geschoten met een snelheid van 11092 m/s. Dat is net iets minder dan de ontsnappingssnelheid van de Aarde. Die snelheid hoefden ze ook niet te halen omdat ze op 90% van het traject Aarde-Maan over het dode punt van de gravitatie heenvielen. Dit is het punt waar de maan net zo hard richting maan trekt als de aarde richting aarde. Een soort "hobbel" waar ze met een relatief geringe snelheid overheen moesten vallen. Het zou harder hebben gekund om de reisduur kleiner te maken maar dan zouden ze veel meer brandstof hebben moeten meenemen (zowel voor het accelereren als voor het afremmen bij de maan).

Als de Apollo 11 met precies die snelheid richting de zon geschoten zou zijn, zou die na verloop van tijd terugvallen naar de Aarde. De maximaal bereikte afstand zou enkele miljoenen kilometer zijn (kan ik voor je narekenen als je dat wilt), in ieder geval maar een fractie van de hele afstand naar de zon. De hele trip zou weken of maanden duren omdat het terugvallen richting Aarde op grote afstand van de Aarde zou plaatsvinden met een heel kleine valversnelling.

Misschien dat u een vergelijk wilde tussen afstand Aarde-Maan en Aarde-Zon. De Zon staat globaal 400x verder van de Aarde vandaan dan de Maan. Hij is ook ongeveer 400x zo groot in diameter, vandaar dat vanaf de Aarde de schijnbare diameter ongeveer gelijk is. In het geval van het gedachtenexperiment waar je dan aan zou kunnen denken zou je de 3 dagen enkele reis ook met 400 kunnen vermenigvuldigen en dan kom je aan 1200 dagen. Heen- en terugreis zou dan 2400 dagen kosten, zo'n 6½ jaar. Lijkt me niet goed voor het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hij zou nooit bij de zon gekomen zijn. vanwege de enorme hitte. de oppervlakte temperatuur van de zon is zon 6000 graden celsius
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat snap ik ook. Maar toch, stel het is 's nachts. Hoe lang duurt het dan....
:)
ronron1212
9 jaar geleden
Ook 's nacht is het net zo heet daar dat wij dan andere kan zitten en de zon niet zien ziet de andere kant van de aarde die wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja koekoek. Het gaat mij om die afstand...
licht doet er ongeveer 2 sec over om van de maan naar de aarde te reisen. Vanaf de zon is dit ongefeer 8 minuten. de snelheid van licht is ongeveer 200000 km per sec. je ziet dus als je naar de zon kijkt niet de zon zoals die op dat moment is maar hoe die 8minuten eerder was. dit terzijde. de Apollo deed er ongeveer 3 dagen over om bij de maan te komen waar licht dus maar 2 seconden over doet. dat is dus 1.5 dag per seconde × 8 minuten/480 seconden= 720 dagen. natuurlijk heb ik het nu wel zeer ruim berekend maar ga er ongeveer van uit dat hij er toen zon kleine 2jaar over zou hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cool. En naar Pluto?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De cijfers kloppen niet, maar de aanpak ia op zich wel goed
tinus1969
9 jaar geleden
@mullog, sterker nog, omdat de (fout in de) lichtsnelheid in deze berekening wordt 'weggestreept', klopt de uitkomst. Er is wel een ander probleem; voor een reis naar de zon (of Pluto) volg je geen rechte lijn maar een spiraalvormige baan. De lengte van die baan hangt van veel factoren af (oa de snelheid en -als het gaat om Pluto- de relatieve posities tov de zon).
Verder zal -voor een reis naar de zon- de snelheid groot genoeg moeten zijn (of eigenlijk: klein genoeg) om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen en 'naar de zon toe te vallen'.
Over reizen naar de zon zijn al drie antwoorden gegeven. Ik zou daar iets aan toe willen voegen m.b.t. Pluto.
Het ruimteschip New Horizons is in januari 2006 gelanceerd en komt binnenkort, op 14 juli 2015 bij Pluto aan. Die heeft er dan dus 9,5 jaar over gedaan. New Horizons is een onbemande solde en is niet met een Apollo gelanceerd. Een bemande vlucht naar zo'n veree bestemming behoort voorlopig nog niet tot de mogelijkheden (als het al wenselijk zou zijn). Maar ik zie geen reden waarom een bemande vlucht langer of korter zou duren, mits je het goede moment kiest om bijv. van de zwaartekracht van Jupiter gebruik te kunnen maken. Het antwoord is dus ongeveer 10 jaar.
New Horizons gaat trouwens wel Pluto met een grote snelheid passeren. Als het de bedoeling is om ook te landen en/of terug te keren, dan zal de reis veel langer duren.
WimNobel