Dat is niet zo dit jaar is de magnitude niet erg verschillend met vorig jaar
Bekijkt de bron even dan kun zien hoe het precies in elkaar steekt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je uitleg geeft in je antwoord en niet alleen verwijst naar een link. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais: helemaal mee eens!
Los daarvan: ook ik heb al een tijdje de indruk dat Venus buitengewoon helder is. Merkwaardig.
Ik heb het even opgezocht. De helderheidsschommelingen van Venus zijn niet zo heel groot. De minimale helderheid van Venus is (schijnbare) magnitude V= -3.82; de maximale helderheid is V=-4.89.

Dat betekent een verschil in magnitude van 1,07 en daarmee een totale helderheidsvariatie met een factor 2,86 (namelijk 100^(1.07/5) ) . Dat klinkt misschien als vrij veel, maar de helderheidsverschillen van bv. Mars zijn veel groter.

Waarom is dit zo klein? Dat komt omdat de baan van Venus _binnen_ de aardbaan zit. Staat Venus ver weg (aan 'de andere kant ' van de zon ) dan is Venus schijnbaar kleiner, maar zien we wel de volle Venusschijf. Staat Venus relatief dichtbij ons, dan zien we schijngestalten van Venus zoals we dat ook bij de maan zien in het eerste en laatste kwartier, enz, maar is de schijf weer wat groter. Zie dit plaatje voor een illustratie:

http://www.ruimtevaartindeklas.nl/system/insets/images/000/004/931/original/Venus_ovrgang_les_24.jpg?1363611151

Dit wordt meegenomen in de 'standaard' astronomische berekeningen. Maar niet alleen de maximale helderheid is van belang. Ook de tijd wannéér je Venus het best kunt zien, is belangrijk. Het feit dat Venus dichter bij de zon staat dan de aarde, betekent dat vanuit ons gezien, Venus nooit heel ver van de zon kan staan. Ofwel, we zien Venus vooral in daglicht en schemering, maar nooit in het diepst van de nacht. En dat betekent weer, dat de 'achtergrondlucht' van Venus zelden helemaal donker is, waardoor de planeet ook minder helder lijkt. Hoe donkerder de lucht is, hoe helderder Venus lijkt.

Dus is er nog een cijfertje belangrijk, nl dat van opkomst en ondergang van Venus, en wanneer Venus het hoogst aan de horizon staat. En als je dan kijkt op de al eerder gegeven site

http://hemel.waarnemen.com/index.html#jaarlijkseplaneetgrafieken

(kijk onder Venus/positiegegevens/de eerste drie kolommen op tijd/trans tijd/onder tijd. )

dan zie je dat op dit moment Venus haar hoogste punt aan de hemel bereikt rond 16.30 , wat veel gunstiger is om de planeet 's avonds nog redelijk goed te kunnen zien (veel meer mensen zullen de planeet 's avonds laat dan 's morgens vroeg zien) dan wanneer dat rond 12.30 gebeurt, zoals dat vaak in andere maanden of jaren het geval is.

Dus: venus is niet helderder dan andere jaren, alleen het waarnemingsvenster ligt op dit moment wat gunstiger.