Gaat de rotatie van de aarde helemaal gelijkmatig of is deze ook ietwat schoksgewijs?

Soms als je de schaduw van objecten volgt lijkt het net of de aarde een beetje schommeld als hij om hij om zijn as draait. De schaduw lijkt zich dan niet perfect continue voort te gaan maar met schokjes. Dat zou natuurlijk een soort gezichtsbedrog kunnen zijn of een slechte waarneming, maar kan het ook echt een niet vloeiende beweging van de aardrotatie zijn?

8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
gezichtsbedrog.

Het beste antwoord

Het enige wat wel eens een beetje invloed wil hebben op de aard rotatie is een stevige aardbeving.En dan praten we over duizendste seconden of minder. Ik denk dat je het je inbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rotatie van de aarde gaat niet helemaal gelijkmatig maar ook niet schoksgewijs. Er zijn snelheidsverschillen die niet echter niet in schokken voorkomen en die niet op 1 dag zichtbaar zullen zijn. We spreken dan over maanden. Vandaar ook de schrikkelseconden.