Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan de Hubble Space Telescope geen foto maken van Pluto?

Is dit puur omdat er te weinig licht is? Is er überhaupt wel licht rond Pluto voor de New Horizons om deze normaal op de foto te kunnen zetten?

Deze vraag is misschien een beetje voor de hand liggend maar ben toch op zoek naar de bevestiging.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
862
Cryofiel
8 jaar geleden
Volgens de site van de Hubble Space Telescope heeft deze telescoop wel degelijk foto's gemaakt van Pluto:
http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/1996/09/
Cryofiel
8 jaar geleden
En hier:
http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/science/pluto-20100204.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Ik bedoelde eigenlijk waarom Hubble geen duidelijke foto kan maken zoals ze wel worden gemaakt van deep space objecten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt door de geringe hoekdiameter die Pluto heeft gezien vanaf de aarde (of de Hubble). De helderheid van Pluto (het weerkaatste zonlicht) is geen probleem. Ik heb Pluto met een 25 cm kijker gezien. De Hubble is ruim 80x zo groot (in oppervlak van het objectief) en bovendien in de ruimte. Maar vanwege de geringe hoekdiameter kan het beeld door de Hubble alleen opgelost worden in wat vage vlekjes. De New Horizon zal het met een even grote oppervlaktehelderheid moeten doen maar wel met een veel grotere hoekdiameter. Ik ben zeer benieuwd welke beelden zullen worden overgeseind!
(Lees meer...)
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hubble maakt wel foto's van Pluto, zie de link.

Maar zelfs Hubble kan niet op tegen een sonde die om Pluto heen gaat draaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding