Hoe kan het dat sterren tegen de klok in draaien?

De aarde draait tegen de klok in. De sterren zouden dan met de klok mee moeten draaien. Maar ze draaien tegen de klok in, want ze komen op in het oosten en onder in het zuiden. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

"De aarde draait tegen de klok in". Daarmee wordt bedoeld dat als je (in gedachte) een standpunt hoog boven de noordpool inneemt en dan naar beneden kijkt, je de aarde linksom ziet draaien.
"De sterren draaien tegen de klok in". Daarmee wordt bedoeld dat wanneer je _op het noordelijk halfrond_ met je gezicht naar het noorden gaat staan en dan je hoofd in je nek legt, je de sterren rechts (in het oosten) ziet opkomen, dan achter je door het zuiden ziet gaan en dan links in het westen ziet ondergaan.
Het ene is dus linksom als je van boven naar beneden kijkt, en het andere is linksom als je van beneden naar boven kijkt. Bovendien moet je er nog bijzeggen dat het vanaf de noordpool, resp. het noordelijk halfrond gezien is. Gezien vanaf de zuidpool resp. het zuidelijk halfrond is het allemaal nog eens andersom.
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad zeer arbitrair allemaal. Sta je op het N halfrond en kijk je naar het zuiden, dan draaien de sterren keurig met de klok mee.