Beginnen alle sterren met een waterstoffusie?

Natuurlijk zal niet van alle sterren dat geverifieerd kunnen worden/zijn. Maar is het natuurkundig vereist dat dat zo is.

Want zijn er ook actieve (kernfusie) sterren die niet beginnen met waterstof maar met bijv. zuurstoffusie.
Bij een supernova komen immers veel zwaardere elementen vrij dan waterstof. Dus waarom zou een moleculaire wolk niet uit zoveel bijv. zuurstof bestaan dat er een ster van zuurstof ontstaat?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sterren worden 'geboren' in een grote moleculaire wolken, bestaande uit elementen die eerdere sterren hebben losgelaten in de ruimte door hun supernova. Zelden zijn deze elementen zwaarder dan waterstof, omdat waterstof het meest voorkomt, ook enorme sterren, vb Betelgeuse, Rigel... bevatten veel meer waterstof dan dat ze elementen als zuurstof bevatten.Wanneer zij dus hun buitenste lagen kwijtraken door deze supernovae, is er een overgrote meerderheid van waterstof. Deze stoffen storten uiteindelijk in op elkaar door de magnetische velden, dus de zwaartekracht, wat een hete bol plasma vormt. Nu is er een niewe ster gevormd die nu door middel van fusie van eerst waterstof, nieuwe elementen aanmaakt.

Het beste antwoord

Sterren beginnen altijd met waterstoffusie omdat waterstof nu eenmaal het meest voorkomende element in ons heelal is én omdat waterstof het gemakkelijkst fuseert.

Wanneer theoretisch een wolk van pure zuurstof zou samentrekken dan zou er in die theorie uiteindelijk een ster kunnen ontstaan die begint met zuurstoffusie.

In theorie dus, want zo'n zuurstofwolk (of van een ander element, dan waterstof) zou in ons heelal in de praktijk nooit kunnen ontstaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar waarom zou een zuurstofwolk nooit in de praktijk kunnen ontstaan? Ik dacht dat een ster zou ontstaan uit de resten van een supernova. Waarom zouden die resten van een supernova niet waterstof kunnen ontberen?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Wat ik wel weet is dat ieder fusieproces bepaalde 'drempelwaarden' van minimum temperatuur en druk nodig heeftom op te starten (en in stand te blijven. Deze drempelwaarden zijn hoger voor iedere volgende stap. Zo is voor bv. de eerste stap van waterstoffusie naar helium een temperatuur van ongeveer 10 miljoen graden nodig. Voor de volgende stap, van helium naar koolstof, heb je al een temperatuur nodig van 100 miljoen graden, en zo verder. Voor één van de laatste stappen (siliciumverbranding) is moet deze temperatuur al 3 MILJARD graden zijn. Iedere volgende fase van fusie in een zware ster wordt getriggerd door het "opraken" van de "fusiebrandstof"van de vorige fase in de kern. Op dat moment valt de energie die uit fusie ontstaat weg, waardoor ook de 'tegendruk' tegen de zwaartekracht wegvalt. Als gevolg daarvan begint de sterkern ineen te storten, en als gevolg dáár weer van beginnen de druk en temperatuur te stijgen totdat deze hoog genoeg is om die volgende fase te starten. Zou een protoster alléén uit bv. zuurstof bestaan, dan zou die (veel hogere) drempelwaarde van druk en temperatuur alléén door ineenstorting geleverd moeten worden, en niet door alle warmte die al in de kern aanwezig was van eerdere fusieprocessen (en door restanten van die eerdere fusieprocessen). Het is daarom de vraag of alléén die instorting de vereiste temperaturen kan leveren. Zo ja, dan is het in theorie mogelijk. In de praktijk zal je het niet zien, omdat waterstof verrweg het meest voorkomende element in het heelal is.
WimNobel
8 jaar geleden
Het lijkt me dat er twee redenen zijn dat er in de praktijk nooit een pure zuurstofwolk (of een andere wolk geheel zonder waterstof) kan bestaan:
1. Als een ster een supernova wordt zijn er in de kern al veel zwaardere elementen gevormd maar de buitendelen bestaan nog steeds voor een groot deel uit waterstof;
2. De materie van een supernova mengt met de interstellaire materie die in de omgeving aanwezig is. Dat gebeurt op een tijdschaal die korter is dan waarom nieuwe stervorming op kan treden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@WimNobel
Precies :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer juist. Ondanks de respectabele leeftijd van het heelal en de sterren die voortdurend waterstof omzetten in zwaardere elementen, heeft waterstof overal nog steeds verreweg de overhand. In bolvormige en elliptische sterrenstelsels die veelal uit oudere sterren bestaan is het waterstof relatief voor een groot deel opgebruikt, maar dit zijn juist plaatsen waar weinig nieuwe stervorming plaats vindt.