Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er satellieten die in de ruimte kijken?

Ik vraag me af of er naast bijv. hubble, ook satellieten zijn die in de ruimte kijken in plaats van aarde? Die de omgeving rondom de aarde observeren en daar ook beelden van maken? Aangezien er veel satellieten rond de aarde hangen ben ik benieuwd of ze daar weleens voor gebruikt worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
851
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat bedoel je met "de omgeving rondom de aarde"? Bedoel je de directe omgeving, zeg maar tot ongeveer de geostationaire hoogte? Of nog minder ver weg? Of juist wat verder, tot rond de baan van de maan of iets daar voorbij? Of alles binnen de planetoïdengordel? Of de planeten? Of alles tot aan de Oortwolk en/of de Kuipergordel? Of alles tot aan Alpha Centauri? Of de Melkweg? Of de Lokale Groep? Of nog verder weg?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste paar honderd km, echt rondom de aarde.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bedoel je dat de satellieten zich daar moeten bevinden? Of bedoel je dat de satellieten dat gebied moeten bekijken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die dat gebied bekijken bijvoorbeeld voor naderende objecten rondom de aarde.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is zinloos. De aarde beweegt al met ongeveer 30 kilometer per SECONDE rond de zon. Objecten die ons naderen zijn vaak nog een stuk sneller. Als zo'n object ons tegemoetkomt met bijvoorbeeld 70 km/s, is de relatieve snelheid 100 km/s. Als jij een paar honderd km bekijkt, het je het dus over een afstand die zo'n object binnen enkele seconden doorkruist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke bedankt voor dit verhelderende antwoordt, daar had ik niet aan gedacht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kijk eens aan een lijst.
Hubble-ruimtetelescoop
Zon en Heliosfeer Observatorium
Chandra X-ray Observatory
XMM-Newton
WMAP
Integraal (Satelliet)
Galaxy Evolution Explorer
Spitzer-Ruimtetelescoop
Suzaku
STEREO
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding